Praxis Bulletin — Jrg. 24 (februari 2007) Nr. 6

3 Praxisbulletin 25 jaar !
OPROEP

4 Op zoek naar balans
DIDACTIEK, LEERSTRATEGIEèN & WERKVORMEN (team)
Frans Donker & Henriette Loeffen
Praktijkgericht artikel over de voorwaarden voor samenwerkend leren. Over de centrale rol van het kind en de juiste balans tussen sturend en ontdekkend leren.

9 Een schoolreis met een thema
VIERING & LITERAIRE VORMING (groep 4-5)
Janneke Koedam
Koppel uw schoolreis eens aan een thema! Volledige uitwerking van een praktijkvoorbeeld: drie weken ‘warming-up’ (literaire en beeldende vorming), het dagprogramma van de schoolreis zelf en de presentatie na afloop.

14 Klassiek in de kleuterklas
MUZIKALE VORMING (groep 1-2)
Ineke Wijngaards
Vanuit een muzikaal verhaal maken kleuters kennis met diverse aspecten van klassieke muziek. Uitdagend muziekproject, met de nadruk op eigen beleving en voorstellingsvermogen.

18 Het verhaal achter een kind
SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING & BEGELEIDING (team)
Tamar Kopmels
Hoe komt u het verhaal achter een kind op het spoor? Beschrijving van een aanpak. Over het belang van het ‘betekenisverhaal’ voor de pedagogische begeleiding van kinderen.

23 Aardrijkskunde in de schooltuin
AARDRIJKSKUNDE (groep 5-8)
Ria de Gooijer
De schooltuin als rijke leeromgeving voor betekenisvolle activiteiten op het gebied van aardrijkskunde. Over onderzoeken en exploreren van het ingerichte landschap.

28 Tonnen die boeien
AANVULLING PRETPAKKET: AARDRIJKSKUNDE (groep 7-8)
Bert Munsterman

30 Kiezen voor Keuzewerk
WERELDORIèNTATIE (groep 7-8)
Christel Janse
Achtergrondartikel over Keuzewerk: een serie uitdagende opdrachten voor zelfstandig werken rond een aantal aansprekende thema’s. Over opzet, werkwijze en materialen.

35 Tip: levend memory
Ad Hoofs

36 Lied van de maand : In mijn dromen
MUZIKALE VORMING (groep 6-8)
Jan de Haan