Praxis Bulletin — Jrg. 23 (september 2005) Nr. 1

4 Wat moet je met al die onderwijsvernieuwingen?
ONDERWIJSMODELLEN & ATTITUDEVORMING (team)
Luc Koning
Wat kunnen adaptief onderwijs en actief onderwijs voor uw school betekenen? Stappenplan voor de invulling van een studiedag in het kader van schoolontwikkeling.

10 Magie…
VIERING & SCHOOLPROJECT (groep 1-8)
Irma Land
Schoolproject vol magische activiteiten tijdens de kinderboekenweek. Met suggesties voor een gezamenlijke viering n voor de integratie van het thema in de dagelijkse lessen.

15 ‘Klaar, meneer. En nu?
DIDACTISCHE WERKVORMEN & WERELDORIèNTATIE (groep 5-8)
Toine van der Velden
Startartikel over motiverend keuzewerk in thema’s, met een praktisch vervolg op de site gedurende de hele jaargang! In dit artikel: een beschrijving van achtergronden, doelen en werkwijze.

20 Druk met Werkman
KUNSTBESCHOUWING & BEELDENDE VORMING (groep 6-8)
Astrid de Beus & Bert Munsterman
Serie creatieve werklessen, waarin kinderen kennismaken met de specifieke uitingsvormen van beeldend kunstenaar Hendrik Werkman en zijn Groningse kunstenaarsvereniging De Ploeg.

24 Verdedig je!
NATUURONDERWIJS (groep 5-6)
Floor Koedam
Aanvulling pretpakket.

26 Componeren in de klas (1)
MUZIKALE VORMING (groep 1-4)
Hans van Eerden
Korte serie over componeerlessen in de klas. Aflevering 1: praktische informatie en een beschrijving in stappen van het zelf bedenken, noteren en uitvoeren van een compositie. Deze keer voor groep 1/2 en 3/4.

31 ‘Hoera, het is een thema!’
WERELDORIèNTATIE (groep 1-3)
Ineke Wijngaards
Breed opgezet hoekenproject rond het thema ‘Geboorte’.

35 Praxis Service
Oproep & tip

36 Achterkantje
MUZIKALE VORMING (groep 1-4)
Gerard Willems
Heksenlied.