Praxis Bulletin — Jrg. 23 (oktober 2005) Nr. 2

3 Bestaansvragen samen onderzoeken
COMMUNICEREN & CONCEPTUELE TAALONTWIKKELING (team)
Nanda van Bodegraven & Tamar Kopmels
Filosoferen met kinderen. Over het toepassen van gesprekstechnieken bij het bespreken van levensbeschouwelijke vragen. Een aanpak.

8 Geschiedenis in je eigen buurt (1)

GESCHIEDENIS & TECHNIEK (team)

Marloes van den Berg & Adriaan van den Berg
Lessen in regionale historie, met integratie van techniek. Over communicatie en zelfstandige kennisproductie in expertgroepjes.

13 Componeren in de klas (2)
MUZIKALE VORMING (groep 5-8)
Hans van Eerden
Componeerlessen, aflevering 2: het zelf bedenken, noteren en uitvoeren van een compositie. Deze keer voor groep 5/6 en 7/8.

18 Een handige bladzijde
TAAL (groep 6-8)
Floor Koedam

20 Je speciale talenten
SCHOOLPROJECT WERELDORIèNTATIE & VIERING (groep 1-8)
Jacquette Meijerink-Eghuizen
Uitgebreide beschrijving van een schoolproject rond meervoudige intelligentie. Over uitgangspunten, workshops en presentaties tot slot.

25 Halloween!
DRAMATISCHE VORMING & VIERING (groep 5-8)
Marte Sloot-Jongbloed
Dramatische vorming, aflevering : ‘Wie snapt dit toverboek?’. Handleiding voor het maken van een toneelstuk over heksen en tovenarij.

30 Een speelstad voor muizen
TECHNIEK & VERHALEND ONTWERPEN (groep 1-2)
Bart Jongeling
Verhalend ontwerp, waarin kinderen op hun eigen niveau met techniek en constructie bezig zijn. Ze maken een chte muizenspeeltuin!

35 Praxis Service

36 Achterkantje
MUZIKALE VORMING (groep 5-8)
Jan de Haan & Frans van de Goor
De wolven zijn op jacht!