Praxis Bulletin — Jrg. 22 (mei 2005) Nr. 9

3 Vijftig lesidee‘n met kaarten
AARDRIJKSKUNDE (groep 5-8)
Ria de Gooijer
Vijftig uitdagende werkvormen om – los van elke methode – kaartvaardigheden te ontwikkelen bij kinderen.

8 Totempalen
EXPRESSIE (groep 6-8)
Floor Koedam
Creatieve werklessen rond indianenvolkeren en hun totempalen. Met informatief kopieerblad.

12 Zo maak je een minimusical
DRAMATISCHE VORMING (team)
Hans Aalbersberg
“Handleiding” om – met een prentenboek als uitgangspunt en gebruikmakend van de bouwstenen die al voorhanden zijn – een geheel eigen musical te maken. Complete beschrijving met uitgewerkt voorbeeld.

17 Een krant in de klas
WERELDORIèNTATIE (groep 1-3)
Liesbeth Rosendaal
Vakoverstijgend krantenproject voor de onderbouw.

22 Rebusreis door Nederland
AANVULLING PRETPAKKET (varia) (groep 5-6)
Bert Munsterman

24 Kinderziekenhuis Bedpret
WERELDORIèNTATIE & VERHALEND ONTWERPEN (groep 5-8)
Hanneke Venema
Veelzijdig verhalend ontwerp over “je lichaam” en “ziek zijn”, afgesloten door de offici‘le opening van een zelfontworpen kinderziekenhuis en een presentatie voor genodigden.

29 De kunst van de geschiedenis (2)
GESCHIEDENIS & TIJDSORIèNTATIE (team)
Pieter Mols
Serie over explorerend geschiedenisonderwijs. Aflevering 2: praktische uitwerking van de eerder voorgestelde werkwijze, toegepast op het (herkenbare, alledaagse, maar o zo veelzijdige) onderwerp ‘Afval’.

35 Praxis Service
Oproep en tip.

36 Achterkantje
MUZIKALE VORMING (groep 1-4)
Gerard Willems

Kriebelbeestje.