Praxis Bulletin — Jrg. 20 (december 2002) Nr. 4

3 Rekenen met rijmen en prentenboeken (1)
rekenen & wiskunde – GROEP 1-8
Piet Mooren
Hoe spannende gedichten en prentenboeken kunnen leiden tot verrassende rekenproblemen. In deze eerste aflevering komen de domeinen ÇtijdÈ en ÇmetenÈ aan bod.

8 Speciale leesbegeleiding in de bovenbouw heeft wl zin!
zorgverbreding – TEAM
Luc Koning (Pravoo-insituut, Lekkerkerk)
Pleidooi voor adaptieve begeleiding van kinderen met een woordbeeldautomatiseringsstoomis (leuk voor Scrabble, red.). Over de programma-aanpak en invalshoeken voor zinvolle begeleiding.

12 Er was eens een koffertje… (2)
didactische werkvormen – groep 1-8
Leonie de Kok
Speelkoffer, themakoffer, feestkoffer… Vervolgartikel over de vele mogelijkheden van het koffertje. Voor alle groepen!

15 Stel het je eens voor…
adaptief onderwijs – TEAM
Pieter wielinga
Vierde artikel in de reeks over meervoudige intelligentie. Een verkenning van de visueel-ruimtelijke intelligentie binnen de klassenpraktijk.

20 Nooit meer een witte kerst!
viering & muzikale vorming – groep 1-8
Patricia de Haan en Floor Koedam
Draaiboek om zonder al te veel voorbereiding een minimusical uit te voeren tijdens de gezamenlijke kerstviering. Compleet met lied.

24 De Sneeuwkoningin
MUZIKALE VORMING – GROEP 6-8

Floor Koedam
Lied bij minimusical ‘Nooit meer een witte kerst!’


26 Praxisatelier
beeldende vorming – groep 5-8
RenŽ van Blerk
Over het gebruik van tekst in reclamevormgeving en beeldende kunst. Met suggesties praktische lessen.

32 De seizoenen de kring in
werken in hoeken – groep 1-4
Jan Jonker
Praktisch artikel over de vele mogelijkheden van de seizoenentafel of thema hoek voor gebruik in de kring.

35 Praxis Service

36 Achterkantje
muzikale vorming – groep 3-6
Floor Koedam
Tweede lied bij de minimusical.