PIP* pedagogiek in praktijk — (oktober 2020) nr. 117

06 Interview Roel van Steensel
‘De geletterde ontwikkeling begint al in de voorschoolse fase’
Het aantal ongeletterde vijftienjarigen is tot 14 procent gestegen. Nergens in de ontwikkelde landen is de weerzin van jongeren om te lezen zo groot als in ons land. Bas Levering sprak met prof. dr. Roel van Steensel naar aanleiding van de herziene versie van de Doorgaande leeslijn van Stichting Lezen. Op welke wetenschappelijke kennis zijn de pogingen om de negatieve spiraal te doorbreken gebaseerd?

12 Pedagogiek Een PISA voor vijfjarigen?
Helma Brouwers
Wat betekent het voor de kwaliteit van onderwijs aan jonge kinderen als ook Nederland gaat meedoen aan het internationale onderzoek naar de prestaties van vijfjarigen? Helma Brouwers is kritisch.

18 Praktijk Kinderen en beeldschermen
Peter Nikken en Dian de Vries
Schermen zijn niet meer weg te denken uit het kinderleven. Dit leidt bij de opvoeders vaak eerder tot twijfel dan tot optimisme, maar media hebben ook iets moois te bieden.

22 Praktijk Luisteren zonder te oordelen in onderwijs en zorg
Peer van der Helm en Geke Klapwijk
Hulpverleners en leerkrachten positioneren zich vaak als degenen die het ‘weten’. Maar als de dingen niet gaan zoals verwacht, slaan onzekerheid en twijfel toe.

30 Pedagogiek Geduld als praktische uitdaging
Joop Berding
Een voorval in de klas geeft soms aanleiding om stil te staan bij de spanning tussen geduld en ongeduld.

36  Biografie Robert Baden-Powell
Armand Heijnen
Scouting ontstond min of meer per toeval, maar explosief, door een boek van een inspecteur-generaal van de Britse cavalerie.

40 Onderzoek Samen opvoeden
Kees Verduijn en Martine Noordegraaf
Wat zijn de werkzame elementen in de samenwerking tussen biologische ouders en gezinshuisouders?

Verder
03 Redactioneel
17 Kijk op de ander
27 De casus
28 Kunststukjes
35 Generatie M
45 Vergeten woorden, vergeten praktijken?
46 Koops over onderzoek
47 iPiP
48 Warm aanbevolen
51 Agenda + Volgende keer + Service
52 Opvoeden op school