PIP* pedagogiek in praktijk — (december 2019) nr. 112

06 Interview met Jan van Hooff
Bas Levering
‘Laten ervaren dat er in verbondenheid een meerwaarde kan zitten’. Onlangs verscheen de autobiografie van prof. dr. Jan van Hooff (1936). Daarin kijkt de nog altijd actieve primatoloog en etholoog terug op zijn rijke onderwijs- en onderzoekscarrière. Deze carrière begon op 13-jarige leeftijd in Burgers’ zoo in Arnhem, bracht hem via Utrecht in Oxford en Londen en weer terug in Utrecht waar hij 53 doctores afleverde.

14 Pedagogiek: Bemoei je er (wel/niet) mee…
Gerrit Breeuwsma
Naarmate hun kroost ouder wordt en vaker buiten hun zicht opereert, zullen ouders hun kinderen vast weleens op het hart drukken om zich afzijdig te houden bij conflicten op school, op het sportveld of in het uitgaansleven. Een artikel over dilemma’s rond ingrijpen en wegkijken.

20 Pedagogiek: Het exen-dilemma
Liesbeth Groenhuijsen
Rondom echtscheiding gaat het vaak over boze en tekortgedane ouders, te verdelen uren, strijd en procedures. Hoog tijd dat pedagogen zorgen voor een positieve wending door de belangen van kinderen te expliciteren en er handen en voeten aan te geven.

28 Achtergrond: Generatie tussen droom en daad
Armand Heijnen
Nederland telt zo’n 3 miljoen millennials, ongeveer 13% van de bevolking. Millennials: wie zijn ze en wat drijft hen?

34 Longread : Zin en onzin in het gelijke-kansendebat
Saskia Grotenhuis
Een pleidooi voor een nieuwe focus in het debat over gelijke kansen in het onderwijs.

44 Reportage: Wat gebeurt er in het hoge noorden?
Cees Grol
Groningen is in het nieuws vanwege aardbevingsproblematiek en krimp. Maar er is meer: onlangs werd er een fonkelnieuwe fusieschool geopend.

En verder

03 Redactioneel
12 Film
19 Kijk op de ander
25 De casus
26 iPiP
27 Vergeten woorden, vergeten praktijken?
33 Generatie M
40 Kunst
43 Koops over onderzoek
48 Warm aanbevolen
51 Agenda + Volgende keer + Service
52 Opvoeden op school