PIP * Pedagogiek in Praktijk — (september 2017) nr. 98

06 Interview Abdulwahid van Bommel
Bas Levering
‘Op alle uitwassen hadden we allang een evenwichtig antwoord moeten geven’. Abdulwahid van Bommel werkte twee jaar lang aan De Koran, uitleg voor kinderen. Ouders worden uitgenodigd om samen met hun kinderen de Koran te ontdekken. Het prachtig geïllustreerde boek lokt niet alleen vragen uit, maar stelt ook vragen. Bas Levering sprak met de auteur.

16 Pedagogiek – Kleuters kunnen niet blijven zitten
Helma Brouwers
Voorheen zaten kleuters gemiddeld bijna tweeënhalf jaar in de kleutergroep. Nu spreekt men over ‘kleuterbouwverlenging’ of zelfs over ‘zittenblijven’ als kinderen meer dan twee jaar in de kleutergroep blijven. Helma Brouwers betoogt waarom bij kleuters zittenblijven niet aan de orde kan zijn.

22 Praktijk – Onderzoekend leren binnen en buiten de school
Bregje de Vries en Marjelle van Hoorn
Om kinderen jong kennis te laten maken met wetenschap en technologie, kunnen ze het beste zelf op onderzoek uitgaan. Binnen en buiten de school.

28 Pedagogiek – Het geheime leven van uw kind
Gerrit Breeuwsma
In het tv-programma Het geheime leven van 4-jarigen zijn het niet de kinderen die vrijwillig de geheimen prijsgeven, maar de volwassenen die openheid van zaken forceren.

40 Onderzoek – Wat hebben we aan verhalen over leraren?
Bas levering
Geven verhalen over leraren ons informatie over wat een leraar tot een goede leraar maakt? Bas Levering legt de lat hoog.

En verder…

03 Redactioneel

13 Kijk op de ander

14 Film

20 iPiP

27 Nieuw! Vergeten woorden, vergeten praktijken

33 Sieneke

34 Het beslissende boek

37 Koops over onderzoek

38 Communiceren met kinderen

39 Generatie M

45 De casus

46 Waar hangen ze uit?

48 Warm aanbevolen

51 Agenda + Volgende keer + Service

52 Wat de droom betekent