PIP* pedagogiek in praktijk — (december 2017) nr. 100

08 Pedagogiek – Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs?
Dorien Graas en Peter Nikken
Niet alleen in het gezin, maar ook daarbuiten is de vraag naar wie de dienst uitmaakt relevanter dan ooit. In hun lectorale redes gaan Dorien Graas en Peter Nikken in op de kracht van de pedagogische relatie in gezin, onderwijs en jeugdhulp.

16 Interview – Bas Levering
E.A. Godot
‘Je mag alles veranderen, als je er maar niet alle sappige dingen uit haalt’
Het interview dat Bas Levering voor PiP zou afnemen, zou zijn honderdste worden, maar voordat hij daarvoor de kans kreeg, draaide E.A. Godot de rollen om en werd hij zelf geïnterviewd.

30 Biografie – Dick Bruna: pedagoog tegen wil en dank
Dolph Kohnstamm en Hanneke de Ridder-Sluiter
Dick Bruna zag zichzelf in de eerste plaats als kunstenaar. Toch was hij ook een pedagoog, al heeft hij dat nooit nagestreefd.

38 Analyse – Robots in pedagogisch werk
Saskia van Oenen
Wat te denken van robots in pedagogisch werk: is het toekomstmuziek of een vals akkoord? Saskia van Oenen schetst voor- en nadelen.

44 Achtergrond – Tegen de vergetelheid
Gerrit Breeuwsma
Over de betekenis van objecten voor herinneren en identiteit. De meest alledaagse voorwerpen kunnen werken als een katalysator voor het geheugen.

En verder…

03 Redactioneel

14 Film

22 Generatie M

23 Sieneke

24 Het beslissende boek

27 Koops over onderzoek

28 Waar hangen ze uit?

35 Kijk op de ander

36 Communiceren met kinderen

37 De casus

43 Vergeten woorden, vergeten praktijken

49 iPiP

51 Agenda + Volgende keer + Service

52 Wat de droom betekent