PIP* Pedagogiek in praktijk — Jrg. 22 (februari 2016) nr. 89

03 Redactioneel

06 Interview
Bas Levering
‘Het gaat erom dat ouders de moed erin houden’
Trudy Mooren is al vijfentwintig jaar actief op het gebied van vluchtelingenkidneren. Vorige maand verscheen het boek Ouderschap in moeilijke tijden. Bas Levering sprak met haar.

14 Hoe begeerlijk is een 3D-printer op school?
Saskia van Oenen
3D-printen op de basisschool: een uitdagende introductie in moderne technologie of een willekeurige hype? Saskia van Oenen belicht beide kanten van de medaille.

Vijfdelige feuilleton Om te lezen en te bewaren
De kleine Prins
In de komende vijf edities vind je in het hart van PiP het magische verhaal van Antoine de Saint-Exupéry, De kleine prins, in een nieuwe vertaling van Martine F. Delfos.

13 Nieuw! Sieneke

19 Mieren

20 Film

22 Over het belang van goede kleuterdidactiek
Sieneke Goorhuis-Brouwer
Volgende maand neemt prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer afscheid als lector Early Childhood van de Stenden Hogeschool. Zij kijkt terug op wat het werk binnen het lectoraat heeft opgeleverd.

27 iPiP

28 Vredeseducatie in een oorlogscultuur
Lennart Vriens
Wat is er over van de vredeseducatie van de jaren zeventig? Prof. dr. Lennart Vriens, bijzonder hoogleraar Vredespedagogiek van de 1990 tot 2001, zet de ontwikkelingen op een rij.

32 Het beslissende boek

35 Kijk op de ander

36 Een mooie toekomst voor ieder kind
Sanne Pronk
De Beter pASSend-klas van het Altra College biedt passend onderwijs voor leerlingen met ASS en angstproblematiek.

40 Waar hangen ze uit? 40 Waar hangen ze uit?

42 Achtergrond: Steden en stenen voeden op
Ton Notten
Vijfhonderd jaar sociale pedagogiek… en vandaag dan? Over de pedagogische trekjes van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, vroeger en nu.

46 De Casus

47 Communiceren met kinderen

48 Warm aanbevolen

51 Agenda + Volgende keer + Service

52 Pedagogiek in beeld