PIP* pedagogiek in praktijk — Jrg. 18 (april 2012) Nr. 66

Thema: OUDERBETROKKENHEID

3 “Bestaat het verwende kind-syndroom?”
Redactioneel / MET DE DEUR IN HUIS
Bas Levering (hoofdredacteur)

6 Welke ouders? Wat voor minister?
THEMA
Bas Levering

Welke ouders, wat voor minister? Kanttekeningen bij het moreel appl van Marja Bijsterveldt voor meer betrokkenheid van ouders bij school en gezin.

13 Klein maar fijn
DOWN & OUT
Peter van der Doef

14 Gezocht
: maatwerk in ouderbetrokkenheid
THEMA
Mari‘tte Lusse
Geef prioriteit aan de vormen van ouderbetrokkenheid die het meest bijdragen aan schoolsucces en specificeer wat nodig is om de gewenste betrokkenheid te bereiken bij verschillende groepen ouders van leerlingen van verschillende leeftijden.

18 Herken de ouder
THEMA
Frederik Smit
Een typologie van ouders, in het kader van het vraagstuk van de ouderbetrokkenheid bij de school.

21 Samenwerken met ouders als pedagogisch partnerschap
THEMA
Jeroen Onstenk
Ouders zijn onmisbare partners voor scholen en ouderbetrokkenheid kan voor scholen werken als vliegwiel.

26 Waar hangen ze uit?
HANGPLEK
Liesbeth Sluiter

28 Met koele obsessie
HET
BESLISSENDE BOEK
Edu Dumasy
In d
eze rubriek vertelt een pedagoog over een boek dat voor hem of haar van grote betekenis is geweest. De auteur gaat terug naar de tijd van die eerste lezing, maar gaat ook na welke sensatie het boek bij herlezing nu nog oproept. In dit nummer wordt ingegaan op het boek ‘Met koele obsessie’ van Oscar de Wit.

31 Hallo wereld, ben ik mooi of lelijk?
MIEREN

Ton Notten


33 iPIP
NIEUWS & INFORMATIE
Banden en verbanden in Rotterdam
– Beste kindermuseum ter wereld
– Voor mensen met een beperkt tijdsbesef
– Online interactief jongerenforum

– PiPstrip
– Slik je ego in
– Haal het allerbeste uit jongeren


35 Kortsluiting? / Jongeren aan het woord over de aansluiting met leraren
ONDERZOEK

Anneke Meester-Van Laar
‘Je zegt ergens iets van en je krijgt gelijk de hele klas over je heen’ is een ervaring die door veel leraren herkend zal worden. Er ontstaat kortsluiting. Leerlingen zeggen dat jou optreden nergens op slaat en er ontstaat verwijdering. Dat is wat je hoort en ook ziet in hun houding. Maar hoe denken ze nu werkelijk zelf over correcties van de kant van de leerkracht? Zouden ze echt zo’n andere grens hanteren voor wat wel en niet normaal of toelaatbaar is?

40 Benieuwd
COLUMN
Daphne Clement

41 Van de straat tot professional
BUITENLAND
Hanneke Velthuijsen
Droom of werkelijkheid? Overlevingsstrijd van Guatemalteekse jeugdleiders, een inspiratie voor jongeren in Nederland.


47 Vakmanschap is…
MIEREN
Ton Notten

48 WARM AANBEVOLEN
Boeken, films, events, congressen, websites, voorstellingen, programma’s, uitzendingen, publicaties en veel meer
Pedagogiek in de onderwijspraktijk
– Off Road

51
Agenda, Volgende keer en Service

52 Wijkschool
ORBIS PICTUS
Marina Meeuwisse & Olger van Griensven