PIP* pedagogiek in praktijk — Jrg. 17 (juni 2011) Nr. 61

Thema: PEDAGOGISCH ADVISEREN

3 ‘Als de ideale samenleving eenmaal bereikt is, blijkt ze toch altijd iets minder ideaal’
Redactioneel / MET DE DEUR IN HUIS
Bas Levering (hoofdredacteur)

6 Twintig, dertig, veertig jaar geleden was dit gewoon
INTERVIEW
Bas Levering
Merian Bouwmeester vertelt over het programma ‘Stevig Ouderschap’ dat door een groeiend aantal consultatiebureaus wordt aangeboden.

12 Advies op maat
THEMA
Geraldien Blokland
Pedagogische advisering aan ouders behoort tot het basisaanbod van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Maar wat weten we eigenlijk over de inhoud en kwaliteit van dit ondersteuningsaanbod?

17 iPIP
NIEUWS & INFORMATIE
– Kikker Bill Sanders / Ben je homo of zo?
– Spannende ontdekkingsreis
– Wat is liefde? Theatervoorstelling van AMOR
– PiPstrip
– Leefstijl van kinderen en jongeren
– KLETSboeken: Kletsen met kinderen

20 Adviseren door beginners?
THEMA
Rene van der Veer
Over zin en onzin van opvoedingsadvies en waarom opvoedingsadviseurs, net als ouders, tot op zekere hoogte beginners blijven. Zo’n honderd jaar geleden wist men het zeker: zelfstandig een kind verantwoord opvoeden was nu toch echt te moeilijk geworden voor de doorsneemoeder…

24 Kinderen en hun mediagedrag
GENERATIE M
Justine Pardoen
Tieners doen op Hyves aan zelfseksualisering

25 ‘Cabincrew, take your seats…’
ESCH
Wilma van Esch

28 Waar hangen ze uit?
HANGPLEK
Liesbeth Sluiter
Diabolo

28 Het pedagogisch adviesgesprek
THEMA
Maudy van der Meer
Pedagogisch adviseren is de kunst om met de eigen deskundigheid de deskundigheid van ouders bij het opvoeden aan te spreken. Wat is de kracht van het pedagogisch adviesgesprek en wat levert dat ouders op? Welke deskundigheid is nodig voor het pedagogisch adviesgesprek binnen het CJG en welke competenties zijn van belang in de training pedagogisch adviseren?

32 Feedback van ouders vergroot effectiviteit pedagogische adviseur
THEMA
Zefanja Brouwer
Kunnen pedagogische adviesgesprekken aan kwaliteit winnen als pedagogen systematisch hun cli‘nten om feedback vragen? In een recente, kleinschalige studie zijn opvoedadviseurs en cli‘nten gevolgd v——r, tijdens en na de opvoedondersteuning. Wel of geen feedback verzamelen bij ouders: maakt dit een verschil?

36 Zelfvertrouwen
DOWN & OUT
Peter van der Doef

37 Eco-eco
MIEREN
Duurzaamheid

38 SportMpower
PRAKTIJK
Elise van Casteren
Veelbelovend naschools project dat sport en loopbaantraining combineert. Resultaat? Kansarme jongeren werken op een praktische en leuke manier aan hun toekomst.

42 Filosoferen met pubers
ANALYSE
Karen Faber
De pedagogische betekenis van het vak Filosofie in de onderbouw van het voortgezet onderwijs ligt in morele vorming van jongeren.

48 Het is allemaal al eens gezegd door Dewey
WARM AANBEVOLEN
Martijn van Schaik
Door het lezen van
John Dewey’s werk (geschreven tussen 1895 en 1944) krijgen pedagogische actualiteiten een ander kader.

51 Agenda, Volgende keer en Service

52 Moestuin
ORBIS PICTUS / ACADEMIE VAN DE STRAAT
Marina Meeuwisse & Olger van Griensven