PIP* pedagogiek in praktijk — Jrg. 16 (december 2010) Nr. 58

3 “…..aan de onderhandelingstafel met artikel 23….”
Redactioneel / MET DE DEUR IN HUIS
Bas Levering (hoofdredacteur)
“Uit de tekst van het regeerakkoord is gemakkelijk te reconstrueren hoe dat aan de onderhandelingstafel met artikel 23 moet zijn gegaan.”

6 We hebben een cursus maar ze komen niet
INTERVIEW
Bas Levering
In gesprek met bijzonder hoogleraar Trees Pels over opvoeden in de multi-etnische stad.

12 i-PIP
NIEUWS & INFORMATIE
– Kinderen kunnen ook levens redden
– Nieuw lectoraat
– Speelgoed van het jaar 2010
– Nieuw tijdschrift: Lotje & co
– Sexy, intelligent en grappig

14 Kwetsbaarheid als kracht
ONDERZOEK
Frits Boer
Kwetsbaarheid hoeft niet perse het slechte lot uit de loterij te zijn. Bij positieve omgevingsinvloeden kan het juist een potenti‘le bron van kracht zijn.

20 Roze ouderschap
OPINIE
Jos Versteegen
Wat is de invloed van homoseksuele of lesbische ouders op de ontwikkeling van kinderen? Wat een homo of lesbisch gezin vooral anders maakt, is de houding van de buitenwereld.

23 Mogelijkheden
DOWN & OUT
Peter van der Doef
Over de manier waarop hulpverleners, ouders en kinderen naar problemen kijken en deze gezamenlijk leren oplossen.

24 Kinderen en hun veerkracht
PRAKTIJK
Liesbeth Groenhuijsen
Het veerkrachtige kind. Wie nooit valt, leert ook niet opstaan. Tegenslag en risico kunnen de kracht van kinderen vermeerderen.

26 Waar hangen ze uit?
HANGPLEK
Liesbeth Sluiter

28 Het verhaal van Japie
REPORTAGE
Karel Verwij
Japie, die moeite heeft om op een gewone sportclub te functioneren, maakt een ontwikkeling door op ‘Club Extra’.

34 To play or not to play, that’s the question! / Spelen en speelgoed
ACHTERGROND
Martin Valenkamp
Een kind, een volwassene, iedereen speelt. Als volwassenen spelen doen ze dat als ze klaar zijn met werken. Bij jonge kinderen is dat anders: voor hen is nog vrijwel alles spelen. Kinderen groeien langzaal toe naar de dingen die moeten. Maar het spelen zal hen, ook als ze eenmaal volwassen zijn en als het moeten overheerst, nooit verlaten.

39 Jacobus Fredericus Wilhelminus Kok (1929) / Orthopedagoog van het alledaagse opvoedingshandelen
BIOGRAFIE
Peter van der Doef
Jacobus Fredericus Wilhelminus Kok wordt wel beschouwd als de enige Nederlander die een volledige algemene orthopedagogiek heeft uitgewerkt. Als geen ander heeft hij de hulpverlening toegankelijk gemaakt voor het pedagogisch denken.

42 Het vreemde kind / Op zoek naar de verloren kindertijd en andere dwaalsporen
ANALYSE
Gerrit Breeuwsma
‘De volwassene kan wel proberen de wereld van het kind binnen te dringen,’ zo schreef Arnon Grunberg onlangs in De Volkskrant, ‘maar het is een tot mislukken gedoemde onderneming.’

47 EU Kids Online-project
GENERATIE M
Justine Pardoen
In de EU lopen Nederlandse kinderen voorop: meer leuke ervaringen Žn meer risico’s.

48 “Echt verschillend”
ESCH
Wilma van Esch
“Twintig jaar geleden waren Mike en Mustafa al twee grote vrienden.”

49 Boontje komt…
MIEREN
Is het vergeeflijker om teveel te leren dan teveel te beminnen? Goede wijsgerig-pedagogische vraag.

51 Agenda, Volgende keer en Service

52 Wensput
ORBIS PICTUS / ACADEMIE VAN DE STRAAT
Marina Meeuwisse & Olger van Griensven
‘Als ik later groot ben…