PIP* pedagogiek in praktijk — Jrg. 10 (oktober 2004) Nr. 21

4 ‘We gaan alleen nog maar voor goud’
Redactioneel
Bas Levering (hoofdredacteur)

4 i-PIP
– Waar bemoei je je mee?
– Kunst is saai
– Rectificatie
– ‘Wat Denk Je Zelf’
– Laat me los / hou me vast

7 Gesignaleerd
Boekbesprekingen
– Opvoedingswaarden
– Het gelukkige kind
– Grenzen in de opvoeding
– Genotmiddelen
– Rolmodellen
– Meertalig opgroeien
– Homoseksualiteit

8 Zelfbeschadiging
Marion Ferber
In dit artikel beschrijft Marion Ferber de achtergronden van zelfbeschadiging door jongeren en haar ervaringen met dit complexe onderwerp. Met waardevolle tips en aanbevelingen voor vertrouwenspersonen en leerlingbegeleiders.

12 ‘Politici hebben de inhoud van ons boek verdraaid’
Bas Levering
Interview met Louis Tavecchio

17 ‘Schelden doet geen zeer’
Stoplap
Bas Levering

18 Eerst hechten, dan opvoeden
Dido Michielsen
Artikel over het vertellen van de waarheid aan je adoptiekind.

22 De eigen logica van de zorg
Verwetenschappelijking van de jeugdzorg
Evelien Tonkens
Deel 6 in de serie ‘Verwetenschappelijking van de jeugdzorg’

28 Geen woorden, maar daden
Down & Out
Peter van der Doef

29 Levenskunst
Kind en Boek
Margriet Chorus

30 De plussen en minnen van rekenhulpmiddelen
Annelies van Gool

33 De pedagogiek van het uitje
Ouder en Kind
Liesbeth Sluiter

34 Terecht bezorgd?
Ineke Scholten, Dini van den Heuvel, Dr. Henk Guldemond en Prof. dr. Pieter Span.
Hoogbegaafde kinderen in het onderwijs

37 Keeper
Stael
Victor Stael

38 De zij-instromers in het onderwijs gemeten
Zij-instromers
John Tressel
Deel 2 in de serie ‘Zij-instromers’

41 Denken over opvoeding
OP SCHRIFT
Ton Beekman

42 De pedagoog als wereldverbeteraar: Jan Amos Comenius (1592-1670)
BIOGRAFIE
Leendert Groenendijk

46 De IJsberg
Pedagogisch Nieuws
Herman Baartman

47 Agenda

48 Tibet (foto)
Kinderen van de wereld
Lambert van Aalsvoort