Pedagogiek — Jrg. 39 (mei 2019) nr. 1

01 Column : Een pleidooi voor een permanent inhoudelijk onderwijsdebat
Wiel Veugelers

05 Oratie: “Somewhere over the rainbow”
Werkelijkheid, nog steeds een droom, of iets ter tussen in?
Henny Bos

29 Onderzoek: Populair, afgewezen, genegeerd, controversieel of gemiddeld
Zijn er verschillen in het niveau van mondelinge communicatieve competentie tussen kinderen met een verschillende sociometrische status?
Femke van der Wilt, Chiel van der Veen, Claudia van Kruistum en Bert van Oers

53 Wat is opvoeding? : een conceptuele analyse
Jan Steutel en Doret de Ruyter

79 Forumbijdrage : Opgroeien in de complexe werkelijkheid: de unieke bijdrage van de pedagogiek in Nederland.
Maartje Luijk, Ank Ringoot, Rianne Kok, Nicole Lucassen, Peter Prinzie, Wendy Tieman en Frank van der Horst

95 Proefschriftsamenvatting: Floreren als ultiem einddoel van opvoeding en onderwijs: een kwetsbare onderneming
Lynne Wolbert

113 Boekbesprekingsartikel
Joop Berding en Wouter Pols

133 Boekbespreking
Wim Wardekker