PIP* Pedagogiek in Praktijk — Jrg. 21 (februari 2015) nr. 83

03 Redactioneel

12 Nieuw! Column Martine Borgdorff

13 De casus

18 Waar hangen ze uit?

20 Pedagogiek: Pedagogisch kader onderwijs en kinderopvang
Anke van Keulen
Kinderopvang en onderwijs komen niet vanzelf bij elkaar. Culturele veranderingen zijn nodig om deze werelden bij elkaar te brengen: een proces van vallen en opstaan in alle gedingen van de betrokken instellingen.

24 Opinie: Oefening baart kunst
Daphne Clement
Tot besluit van haar columns in PiP schrijft Daphne Clement over het omgaan met verschillen in de dagelijkse praktijk van de gemengde school.

28 Mieren

29 Generatie M

30 Achtergrond: De DSM is dood. Leve de DSM!
Peter van der Doef
De vroegere populariteit en de verbinding van een kinderpsychiatrische diagnose met geldstromen vanuit de farmaceutische industrie dreigen de DSM nu de das om te doen.

35 Oproep lezersbijdragen

36 Achtergrond: Trauma in de tijd
Francien Lamers-Winkelman
De geschiedenis van trauma is vooral de geschiedenis van oorlog, mannen en geld. Vrouwen en kinderen komen er niet vaak in voor. In dit nummer het eerste deel over ’trauma in de tijd’.

41 Communiceren met kinderen

42 Het beslissende boek

45 iPiP

46 Warm aanbevolen

51 Agenda + Volgende keer + Service

52 Pedagogiek in beeld