PIP * Pedagogiek in praktijk — (juni 2020) nr. 114

06 Interview Laura Batstra
Bas Levering
‘Zie maar wat je ermee doet, maar je wordt wel pedagoog!’
Bas Levering ging naar Groningen om met Laura Batstra te spreken over haar werkgroep Druk & Dwars. Gelukkig heeft het project een goede website, want in het gesprek ging het vooral over de dominantie van het stoornissendenken en het pedagogische antwoord daarop. En over hoe je pedagoog wordt en over de eisen die dat aan de opleiding stelt.

12 Pedagogiek: Jongeren en messen
Ido Weijers
Er lijkt sprake van een geweldsgolf onder de jeugd. Wat is er aan de hand? Ido Weijers pleit voor regionale regie en een specifieke wijkaanpak.

16 Onderzoek sportvrienden
Bas van Nierop en Anna van Spanje-Hennes
Jongeren met jeugdhulp sporten tien weken lang samen met hbo-studenten. Wat blijkt? Samen sporten helpt.

28 Praktijk: Mannelijkheidsnormen
Saskia van Oenen
Jens van Tricht werkt met zijn stichting Emancipator aan jongens- en mannenemancipatie.

40 Praktijk: ‘We doen onze kinderen niet weg’
Bob Horjus
Dit jaar bestaat de Utrechtse ouderparticipatiecrèche De Krakeling veertig jaar. De Krakeling wordt volledig gerund door ouders.

En verder:

03 Redactioneel

15 Kijk op de ander

21 Generatie M

22 Nationaalsocialistische opvoeding in beeld

24 Discussie: Jongens in het onderwijs

27 De casus

33 Vergeten woorden, vergeten praktijken?

34 iPip

36 De inspirerende roman

45 Koops over onderzoek

46 Warm aanbevolen

51 Agenda + Volgende keer + Service

52 Opvoeden op school