Op Adem — Jrg. 2 (februari 2019) nr. 2

08 Op adem komen
Hoe doe je dat? Directeur Sven gaat op de fiets. Afdelingscoördinator Miriam vindt juist rust in een klooster.

12 De profs van de toekomst
Vier pabo-studenten in beeld die weten wat ze willen, nu in straks.

17 Wijsneuzen
Oprechte verbazing en irritante puberlogica die toch klopt als een bus.

20 De diepte in met Renée van Riessen
Deze bijzonder hoogleraar christelijke filosofie is veelzijdig. Ze praat tijdens haar colleges met studenten over existentiële vragen, breekt een lans voor de terugkeer van de klassieke schrijvers op scholen en ergert zich: “Tegenwoordig lijkt het op scholen meer om competenties te gaan dan om goed gekozen inhouden.”

28 Uit onverwachte hoek
Een oplossing kan ook van onderop komen. En woede, dat is vaak een masker voor verdriet.

32 Column
Dave Ensberg-Kleijkers vraagt zich in zijn afscheidscolumn af of onderwijs wel altijd het beste is voor kinderen.

36 ‘Is dit echt waar?’ Nepnieuws en het vinden van goede bronnen
Leerlingen weten echt niet zomaar wat nepnieuws is. Hoog tijd om serieus aandacht te geven aan kritisch brongebruik, vinden experts en docenten.

44 Fotoreportage De dag van…
Algemeen directeur Agnes de Jong van de Zeeuwse Primas-scholengroep schakelt dagelijks tussen tig activiteiten.

52 Vijf tips over…
…inkoop! Neem wat meer tijd voor het offertetraject, het betaalt zich vaak terug, zegt adviseur ledenvoordeel Pascal van Onna.

54 Artikel Waarderen van verschillen
Diversiteit leren benutten? Dat kan. Les 1: begin met de plank voor je hoofd weg te halen. Dan ga je alles vanzelf een stuk scherper zien – ook de voordelen.

63 Die ene zin
Een mooi lied, een pakkend citaat: collega’s vertellen welke woorden hun hart binnenkwamen. En er nog steeds zitten.

68 Door de ogen van… Marianne van Heeswijk
Die beeldend kunstenares die met de hele school een vredestapijt legt op het plein.

70 Longarts zonder doodsangst
Sander de Hosson heeft dagelijks te maken met ongeneeslijk zieke patiënten. Práát nou gewoon over de dood, is zijn devies. Ook met kinderen: “Ik begrijp er niks van als scholen er geen aandacht aan schenken.”

78 En deze is voor jou
Waarom geeft directeur Lineke de Jong Belgische bieren aan haar schoolmaatschappelijk werker?

80 Toen & Nu
Van kleuterschool tot conrector – Christel Wets snapte niets van economie en haalde toch een bevoegdheid erin.

82 Altijd handig
Om te weten. Of te hebben. Of te doen.