Onderwijsblad — (3 december 2016) nr. 19

Coververhaal: Sinterklaas is een leugen
Als de waarheid over Sinterklaas boven tafel komt, blijkt dat iedereen gelogen heeft: van Dieuwertje Blok tot de juf. “Maak het niet zwaarder dan het is. Het feest is er nog.”
Goeroe verovert Nederlandse scholen
Geïnspireerd door de ideeën van de Amerikaanse leiderschapsgoeroe Stephen Covey laten basisscholen zich omvormen tot zogenaamde The leader in me-scholen. Nederland telt er inmiddels 55.
‘Bezwaren tegen register zijn lariekoek’
Op de sociale media is een storm van protest opgestoken tegen het lerarenregister. Tegenstanders hopen dat de Eerste Kamer de komst van het register nog tegen gaat houden. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen reageert.
Het beroepszeer van de hbo-docent
Hbo-docenten voelen zich verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs, maar door de heersende regelzucht krijgen ze vaak de kans niet hun eigen ideeën in de praktijk te brengen. Van klagen bij de koffieautomaat en vervolgens niets doen, wordt de professionele ruimte niet groter. “Het begint allemaal met een beetje meer lef.”
Leren lezen met of zonder schreef?
Beginnende lezers maken minder leesfouten als zinnen zijn gedrukt in letters met een schreef. Waarom gebruiken alle leesmethodes in Nederland dan toch schreefloze letters?
 
Beginnende leraren in India, Ethiopië en Albanië
Nederlandse leerlingen en leraren hebben het lang niet slecht, getuige de verhalen van startende docenten uit drie verschillende continenten. “Ik trek een leerling wel eens aan zijn oor. Wat kan je anders, met zulke grote groepen?”
Theatervoorstelling over cyberpesten
Het Oranje Nassaucollege in Zoetermeer gebruikt een interactieve theatervoorstelling over cyberpesten als aanknopingspunt voor het anti-pestbeleid. “Je hebt een heel harde voorstelling gezien.”
Gewoon zijn mag niet meer
Leraar en faalangstreductietrainer Pascal Cuijpers ageert tegen de prestatie- en toetscultuur in het onderwijs. “Het is gewoon zielig om te zien hoe leerlingen gebukt kunnen gaan onder stress.”
Nieuws:
Kritiek op positieve examencijfers
Van de leerlingen in het voortgezet onderwijs is in 2016 92,7 procent geslaagd, het hoogste slagingspercentage sinds 2008. Volgens staatssecretaris Sander Dekker is dat te danken aan succesvol beleid van het ministerie. Journalistiek platform Sargasso verwijst deze conclusie naar de prullenbak.
‘Geef leraar hoofdrol in ontwikkeling curriculum’
Leraren moeten een hoofdrol krijgen in de ontwikkeling van een nieuw curriculum voor het basis- en voortgezet onderwijs. Zij moeten structureel tijd krijgen om bijvoorbeeld in teams te praten over onderwijsinhoud.
 
Ministerie moet Scope terugbetalen
Het ministerie van Onderwijs moet 101.616 euro terugbetalen aan de Alphense scholengroep Scope. Dit bedrag had het ministerie eerder ingehouden op het schoolbudget als ‘straf’ voor het te hoge salaris van voormalig Scope-bestuursvoorzitter Cil Wigmans in 2011.
Rol Roc-adviseurs schimmig
Over de verdiensten van consultants bij Roc Leiden ten tijde van de nieuwbouw blijven vragen bestaan. Onderzoekers die werkten in opdracht van minister Jet Bussemaker, hebben bij twee van de vijf adviesbureaus geen antwoord gekregen op hun vragen.
Summa College krimpt in
De Brabantse mbo-instelling Summa College gaat snijden in de ondersteunende diensten. Woordvoerder Bennie Krol schat dat er twaalf voltijdbanen verdwijnen. Docenten en instructeurs blijven buiten schot. De inkrimping vindt vooral plaats op de administratieafdeling.
Asscher schakelt hulp in voor beter invalbeleid
Minister Asscher van Sociale Zaken gaat iemand aanstellen die met bijzondere basisscholen in gesprek gaat over de problemen die zij ervaren met invalkrachten naar aanleiding van de Wet werk en zekerheid (Wwz).

Minister legt hogescholen boetes op
Zes hogescholen krijgen een boete omdat te veel studenten stranden of vertraging oplopen tijdens hun studie. “Toch zijn het goede hogescholen”, zegt minister Jet Bussemaker. Daarom verlaagt ze de gezamenlijke boete van veertien naar zeven miljoen euro.