Natuur aan de basis — Jrg. 22 (november 2011) Nr. 2

Thema: GEZONDE VOEDING

3 HŽ gatsie, we eten echte planten
VAN DE REDACTIE
Erwin Groenenberg – Veldwerk Nederland

6 Wat kinderen vertellen over… voeding
ONDERBOUW / MIDDENBOUW / BOVENBOUW
Dannie Wammes
Met de vraag: ‘Wat is eten?’, geef ik de aftrap voor het voedingsinterview. Voor Shylana (6) is dat mihoen en smeerkaas. Eten komt immers uit Nederland Žn uit Suriname.

8 Groente / Wat is dat voor groens?
ONDERBOUW / ACTIVITEITENLES
Annelies Andringa
Jonge kinderen eten niet altijd groenten. ‘Dat lust ik niet’ is een veelgebruikte zin. Maar groenten worden spannend en lekker als je ze ‘blind’ proeft of er frietjes van maakt! Met deze activiteiten maakt u het eten van gezonde voeding bespreekbaar bij de kinderen. Ze leren nieuwe groenten kennen en ontdekken smaken die ze niet kennen. Met werkblad.

11 Moestuin / je eigen eten kweken!
ONDERBOUW / ACTIVITEITENLES
Marlies Huijzer
Een eigen tuintje voor kinderen, er is niets leukers. Ze verwonderen zich over ieder sprietje dat opkomt. ‘Groeit uit zo’n zaadje echte en grote plant?’ Als ze dan na het oogsten alles mogen proeven, is het feest compleet! Met werkblad.

14 Snoep goed! / Samen snoep maken
ONDERBOUW / LES
Annemarieke Holland
Welk kind houdt er niet van zoetigheid? Lekkere zoete snoepjes, liefst met felle kleurtjes, gaan er meestal in als koek. Helaas zijn de grote hoeveelheden suiker en de toegevoegde kleur- en smaakstoffen ongezond. Gelukkig zijn er ook lekkernijen te bedenken die gezonder zijn. En als de kinderen ze zelf mogen maken wordt het echt een feest.

17 Soep / De soeples
MIDDENBOUW / LES
Kees Wabeke
Wanneer kinderen soep maken leren ze veel over ons voedsel. Helemaal als de kinderen zelf de groenten oogsten die ze zelf gekweekt hebben. Met de hele groep groenten snijden en een grote pan soep maken stimuleert het groepsgevoel. Dit wordt nog versterkt als alle kinderen de zelfgemaakte soep mogen opeten.

20 Seizoensgroenten / Alles wat van ver komt is…
MIDDENBOUW / LES
Dorien te Bokken
Vroeger was niet alles beter! Maar soms is er hernieuwde belangstelling voor wat vroeger wel goed was! Zo is het ook met wintergroenten. In een portie spruitjes zit meer vitamine C dan in een sinaasappel. En de spruitjes maken een veel kortere reis dan sinaasappels, voordat zij in de winkel liggen. In deze lesbeschrijving kunnen de kinderen de voordelen van wintergroenten ontdekken. Met werkbladen.

24 Gezond eten / De biologische schijf van vijf
MIDDENBOUW / BOVENBOUW / ACTIVITEITENLES
William van den Akker
‘Je bent wat je eet’: dit gezegde vat bondig samen dat je gezondheid en hoe jij je voelt voor een belangrijk deel afhangt van wat je eet. Voeding levert bouwstoffen voor je lijf en energie om te groeien, te lopen, te leren en nog veel meer. De schijf van vijf geeft aan hoe je zo gezond mogelijk kunt eten. En de biologische schijf van vijf houdt ook rekening met de gezondheid van de aarde, die zorgt dat er voedsel op je bord komt. Met werkblad.

28 Snack / Een gezonde snack is lang niet gek!
MIDDENBOUW / BOVENBOUW / VERHALEND ONTWERPEN
Hanneke Venema
Stel je voor… Je hebt een fantastische vakantie in het buitenland. Je wilt er zo lang mogelijk van genieten en besluit op de laatste dag van de vakantie naar huis te gaan. Dat wordt wel een eind rijden, maar de kinderen kunnen lekekr op de achterbank slapen. Vlak over de grens in Nederland wil je even snel een hapje eten, maar dan besef je dat snel een hapje eten betekent een —ngezond hapje eten!

31 Toevoegingen / Niets is wat het lijkt
BOVENBOUW / ACTIVITEITENLES
Marlies Regelink
Eten is niet altijd wat je verwacht. Een pudding is toch gemaakt van melk met vruchten? In sommige gevallen is dat niet het geval. In deze les richten de kinderen onder andere een keuringsdienst van waarde op. Met werkbladen.

36 Spijsvertering / Van mond tot kont
BOVENBOUW / ACTIVITEITENLES
Frans van Bussel

Wij eten een paar keer per dag. Na het kauwen en doorslikken begint het eten aan een lange reis door het spijsverteringskanaal. Wat gebeurt er allemaal voordat we het restant uitpoepen? Dat is voor kinderen best spannend. Met werkbladen.

40 Energie / Goed boeren voor gezonde voeding
BOVENBOUW / EXCURSIELES
Annelies Andringa
Een leerling van groep 8 van de Nudeschool in Wageningen vroeg zich af waarom niemand de koeienvlaaien in het weiland opruimt. Hij was bij de koeien in het weiland geweest en had bij terugkomst poep aan zijn schoen. Van de koeien was hij onder de indruk, maar niet van wat er achter uitkwam. In deze les brengen de kinderen een bezoek aan een biologische boerderij en leren ze hoeveel energie ze verbruikt hebben. Met werkbladen.

44
BOEKEN
RenŽe Rijken
– Donald Duck Tuinboek
– Dora Ondersteboven
– Op naar de prehistorie!

45 Hoe word je oud?
COLUMN
Daan Remmerts de Vries

46 Obs de Bloemhof / Leren van gezonde voeding
… DOET GOED VOLGEN
Meester Ralph is ŽŽn van de twee koks van obs Bloemhof in de Bloemwijk in Rotterdam. Hij geeft kookles aan kinderen van groep 6 tot en met 8, maar verzorgt ook het eten in de lunchpauze. Op obs Bloemhof krijgen 300 kinderen, 4 dagen per weel, als lunch een warme maaltijd. Afwisselend is dat soep met zelfgebakken brood en een salade of vlees met een zetmeelproduct en groente. Het toetje bestaat iedere dag uit fruit. Op ŽŽn uitzondering na. Eenmaal per maand krijgen de kinderen een toetje van de maand: ijs, vla of een fruitpuree.