Montessori Magazine — Jrg. 34 (mei 2011) Nr. 4

1 Van de redactie

2 Van wild in Texas tot rust in school…
Tineke uit den Boogaard
Wat ooit op een saaie middag in 2005 begon in Houston (Texas) verspreidt zich sindsdien als een rollend bolletje wol over de wereld: wildbreien! Magda Sayek, (pseudoniem: PllyCotN) breide een hoesje voor de deurknop en kreeg daar zulke verbaasde en vrolijke reacties op dat ze er mee doorging. En zij niet alleen, want sindsdien heeft het wildbreien (yarnbombing, knit, graffiti, guerilla knitting) zich verspreid over de hele wereld. Wildbreien is het versieren van de openbare ruimte met breiwerk – een nieuwe vorm van breien door een nieuwe generatie breiers, die niet alleen functioneel willen breien maar vooral samen. Een nieuwe vorm van street art die menigeen een glimlach op het gezicht brengt. Het breien herleeft!

3 NMV regioconferentie Noord-Holland Noord
Martin Bergevoet
Verslag van de regioconferentie nieuwe stijl op 23 maart 2011 in Hoofddorp.

5 Samen op onderzoek uit / Een kijkje op een OGO-school
Michael Rubinstein
De MM redactie ontving een uitnodiging van de OGO scholen om hun conferentie ‘OGO verbindt’ in maart bij te wonen. Een mooie gelegenheid om eens wat meer te weten te komen over deze Nederlandse vernieuwingsrichting. Wat houdt ontwikkelingsgericht onderwijs precies in? Wat kunnen we als montessorischolen leren van de OGO-scholen?

7 Moet en moed
Dick Beijer
Laten we ophouden tegen het kind te zeggen wat moet. Daar is veel moed voor nodig.

8 Coaching: montessori werk(t)!
Henriette Browne
The essential thing is for the task to arouse such an interest that it engages the child’s whole personality ‘ (Maria Montessori). Een montessori-setting heeft alle voorwaarden in zich om processen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Montessori werkt!

11 Van het bestuur en de secties
Wiebe Brouwer

11 Nieuws van het Montessori Kenniscentrum
Michael Rubinstein
– Directeurencursus
– Regionale conferenties
– Notitie over opleiden

12 Vertaling ‘Psychogeometry’ verschenen
Jacqueline Hendriksen

13 Hoe combineer ik het onderhoud van mijn tuintje met het afstoffen van het knopjesbord?
Esther Pelgrom
Een studiedag voor montessori-opleiders.

14 Psico Aritmetica – een duik in de rekenkunde
Christa Ikelaar
Op de grauwe ochtend van 16 maart stap ik in de auto om mij in Zelhem te verdiepen in de rekenkunde en hoe men daar in het montessori-onderwijs over denkt. Op de lange N315 dwalen mijn gedachten af naar mijn eigen rekenonderwijs. Wat vond ik fijn en leuk? Welke dingen zijn me bijgebleven en waar stopte mijn interesse?

15 Microkrediet in Amersfoort
Gerard Janssen

15 Hoe motiveer je leerlingen?
HUGO
Hugo Dirksmeijer

16 Leven na montessori : Loeki Bakker
Erica Dirven & Joke Werner
Een van een reeks artikelen over mensen die hun montessori-opleiding in een andere context gebruiken.

18 Beoordelen door de ogen van leerlingen als sleutel voor succes
BOEKBESPREKING
Louis Jongejans
In het artikel ‘Assessment Through The Student’s Eyes’i n het blad Educational Leadership beschrijft Rick Stiggins het effect van beoordelen op leerlingen. Beoordelen is noodzakelijk om verschillen tussen leerlingen te ontdekken, maar ook te kijken welke voortgang wordt gemaakt in het leerproces.

20 Ellis en het verbreinen
BOEKBESPREKING
Jeannet Brouwer
Jelle Jolles over hersenen, gedrag en educatie

21 Smart Moves (why learning is not all in your head) door Carla Hannaford
BOEKBESPREKING
Margriet Hover

22 De kwestie
Rob Winters, Tessa Wessels, San Helffrich, Els Wasman-Peters
Doet snoeien wel groeien, zoals de regering zegt? Scholen en opleidingen krijgen steeds minder geld. Hoe kunnen ze docenten meer ruimte geven met minder middelen?
Vier mensen uit het montessori-werkveld geven hun visie.

24 Paasontbijt
COLUMN
B@s

24 Colofon