Montessori Magazine — Jrg. 32 (oktober 2008) Nr. 1

1 Van de redactie

2 Het MKVS gaat digitaal
Michael Rubinstein
Het Montessori kindvolgsysteem (MKVS) is nu ook digitaal te verkrijgen. Volgens Els Westra biedt dit grote voordelen voor leraren en scholen. Verder gaat zij in op nieuwe ontwikkelingen rond het verzamelen van leerlinggegevens en vertelt zij wat er nog voor ambities zijn met het MKVS.

4 Nieuw: lectoraat over de school in de grote stad
Liesbeth Schneiders
De Hogeschool van Amsterdam (HVA) heeft sinds 2007 een nieuw lectoraat: ‘School en omgeving in de grote stad’. MM sprak met de nieuwe lector Edith Hooge over de inhoud van het lectoraat, de maatschappelijke opdracht binnen het Amsterdamse onderwijs en de beroepsidentiteit van leraren.

7 Het is een uitdaging om een nieuwe school op te zetten / Femmy Lieben: van Amstelveen naar Pieterburen
Mirjam Stefels en Michael Rubinstein
De stap van een school uit de Randstad naar een kleine dorpsschool lijkt heel groot. Femmy Lieben, voormalig directeur van de Tweede Montessorischool in Amstelveen, maakte die stap: ze is nu directeur van een startende montessorischool in Pieterburen. In onderstaand artikel laten we haar aan het woord om te vertellen hoe haar loopbaan is verlopen, waarom ze de stap naar Pieterburen heeft gemaakt en wat haar ervaringen daar tot nu toe zijn.

8 Nu kun je het IJsselmeer nog zien / Een nieuwe montessorischool in Almere
Mirjam Stefels
Maandag 11 augustus was de eerste schooldag voor het basisonderwijs in regio noord. Die ochtend startte montessorischool ‘De Poort’ in Almere. Frans Gabler, directeur van de school, en Patricia Ursem, leidster, ontvingen de eerste negen kinderen in een mooi nieuw gebouw. In de directe omgeving van de school zijn twee appartementencomplexen in aanbouw en verder staat er nog helemaal niets. Hoe ziet Frans Gabler het pionieren in de polder?

10 Van de sectievoorzitter basisonderwijs

VERENIGINGSNIEUWS

10 Mededelingen / Nationale conferentie NMW: ‘Beter spelen door kennisdelen!’
VERENIGINGSNIEUWS

11 Huygenwaard wordt Huygens College
VERENIGINGSNIEUWS

11 Afscheid van de commissie montessoridiploma basisonderwijs
Mirjam Stefels
Jaarlijks behalen veel leraren hun montessoridiploma voor het basisonderwijs. Aan het in orde maken van de diploma’s zitten vele administratieve en organisatorische werkzaamheden vast. Voor het regelen van de diploma’s en het optrommelen van de gecommitteerden voor de examens beschikte NMV sinds 1985 over de commissie ‘montessoridiploma basisonderwijs’. Met ingang van het nieuwe schooljaar is deze commissie opgeheven. Voor de zomervakantie hebben Ronald Steen en Manja Stoovelaar namens het bestuur afscheid genomen van Leni Dondorp en Els van Ewijk. Beide dames organiseerden jarenlang alles rond het montessori-examen. Wat organiseerden zij en wat komt er nu in plaats van deze commissie.

12 Driejarigen in de onderbouw van de Delftse Montessorischool
Tessa Wessels
Het was een blije dag op de Delftse montessorischool toen we in september onze deuren voor het eerst voor de driejarigen openden. Een mijlpaal is bereikt.

14 Worden vmo-scholen links en rechts ingehaald door ‘gewone’ scholen?
HUGGO
Hugo Dirksmeier

15 23 dozen voor Sint Maarten…
Maartje Bakker
Terug in de tijd. In Montessori Mededelingen van december 2007 schreef ik een artikel over mijn ervaringen op Sint Maarten, ŽŽn van de Nederlandse Antillen.
Het artikel ‘Een montessorischool op Sint Maarten’ ging over twee zaken: mijn bezoek aan de montessorischool en een plan voor de invoering van montessorimateriaal op het Sister Basilia Center, SBC, een dagopvang voor personen met beperkingen.

16 Engels in de onderbouw op een montessorischool: mode of must?
Annemieke Wijma
Meertaligheid bij jonge kinderen heeft verschillende voordelen: communicatie in een andere taal, een breder wereldbeeld en het begin van een basis in de hersenen voor het aanleren van vreemde talen. Op een aantal scholen in Nederland waaronder ook enkele montessorischolen, wordt al Engels in de onderbouw gegeven. Een aantal voor- en tegenargumenten hiervan komt in dit artikel aan de orde.

18 Teamontwikkeling in de lerarenkamer – ongekende mogelijkheden voor het montessori-onderwijs
Erik Sanders en Peter Sanders
Na ruim achttien dienstjaren bij het montessori-onderwijs in Noorwegen, waarvan acht jaar als docent bij Norwegian Montessori College en jaren als consultant voor montessorischolen in Noorwegen en Zweden verbazen twee aspecten van ‘de gewone montessoridag’ mij nog steeds:
– hoeveel er te bereiken valt in de voorbereide omgeving in een montessorigroep
– hoe vaak dit proces wordt belemmerd door slechte samenwerking van de pedagogen in en rond deze voorbereide omgeving.

20 De gelukkige klas; de gelukkige lezer
Tjeerd Mijnster
Tijdens de vakantie heb ik eindelijk weer eens een aanstekelijk boek over onderwijzen gelezen, over een onderwijzer die met plezier en hart en ziel zijn vak uitoefent. Theo Thijssen schreef het dagboek van onderwijzer Staal.

21 Langs de rekenstok: Christian Willemsen / Meer dan alleen vertegenwoordiger van montessorimateriaal
Mirjam Stefels
Deze keer spreekt MM met Christian Willemsen, exportmanager van Nienhuis voor Europa. Waar kun je een commerci‘le man nu beter te spreken krijgen dan onderweg in de auto? Na een bijeenkomst in het Beierse Tegernsee (nabij MŸnchen) met opleiders uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland was er gelegenheid genoeg om uitgebreid te praten met deze enthousiaste vertegenwoordiger van het Nienhuis montessorimateriaal.

24 Hardlopers of doodlopers
COLUMN
B@s

24 Colofon