Montessori Magazine — Jrg. 31 (december 2007) Nr. 2

Thema: LEREN LEZEN

1 Van de redactie

3 M-a-n-d-a-r-ij-n; MANDARIJN! / Een interview over praten, schrijven en lezen
THEMA
Liesbeth Schneiders

Wat verstaan we precies onder lezen? Als een kind woordjes legt op een kleedje, kan het dan lezen? Wanneer is een kind in staat om te leren lezen? Welke fasen gaan hieraan vooraf? Is er maar ŽŽn manier om te leren lezen?

6 Lezen in de middenbouw
THEMA
Mirjam Stefels
In iedere middenbouw van montessorischolen zijn kinderen te vinden bij wie het leesproces nog moet starten. Vrijwel iedere school heeft plannen klaar liggen om deze groep kinderen te begeleiden bij het leren lezen. Vanwege de periode van groei waar deze kinderen in terecht zijn gekomen vraagt het leren lezen een andere aanpak.

8 Voorbereidend schrijven en lezen in peutergroep ’t Bijenkorfje
THEMA
Ati Smit-Kruidenberg

8 Plezier in lezen is voor mij het belangrijkste!
THEMA
Mirjam Stefels
Stef van Dijk (1959) is kinderboekenschrijver n montessori-leraar. Beide beroepen zijn interessant en boeiend, maar in combinatie bijna spectaculair te noemen. Welke leerling zit nu niet met open mond te luisteren naar een leraar die voorleest uit eigen werk?

10 Montessori Europe congres in Amsterdam
Liesbeth Schneiders, m.m.v. Michael Rubinstein
Van vrijdag 26 tot en met zondag 28 oktober vond in het Montessori College Oost (MCO) in Amsterdam het achtste congres van Montessori Europe plaats.

12 Van het NMV bestuur
VERENIGINGSNIEUWS

13
MEDEDELINGEN

14 Eerste Nederlandse Montessori School negentig jaar
Agnes Damen & Heidy van der Zwaan
Als oudste montessorischool in Nederland vierde de Eerste Nederlandse Montessori School (ENMS) dit jaar haar negentigjarig jubileum. Na het succes van Casa dei Bambini in Itali‘, kwam Maria Montessori met haar pedagogische idee‘n naar Nederland. De Eerste Nederlandse Montessori School ging in 1917 van start in een woonhuis in het Haagse Statenkwartier. Al gauw groeide men het pand uit en verhuisde de school naar de Laan van Poot in de Vogelwijk.

15 Viering honderd jaar montessori-onderwijs in Haaksbergen
Frans Fransen
In het voorjaar van 2007 leek het ons bestuur wel leuk om langer stil te staan bij het honderdjarig bestaan van het montessori-onderwijs. De directeur kreeg het verzoek ‘iets’ te regelen rondom deze mijlpaal.

16 Dag van ‘ont’moeten
Bas Moll
10 oktober kwamen in Amsterdam elf montessorischolen bijeen in de Meervaart voor een gezamenlijke studiedag.

17 Vmo schoolleidersconferentie 2007
Peter Romein
Op maandag 1 en op dinsdag 2 oktober vond in het conferentiehotel ISVW de jaarlijkse bijeenkomst van de scholen voor voortgezet montessori-onderwijs plaats.

17 ‘Denken met je vingers’, schrijven in het verhalenatelier
BOEKBESPREKING
Ati Smit-Kruidenberg
De basis voor de werkwijze van het verhalenatelier in ‘Denken met je vingers’ was het SLO-project ‘Schrijven en ict’.

18 Erdkinder kan je heel goed combineren met maatschappelijke stage
HUGGO
Hugo Dirksmeier

19 De voortrekker veertien en een halve maand en 10.000 km verder
Janneke Geluk
De eindfase van mijn werk als voortrekker is aangebroken. Het contract omvat een periode van zeventien maanden en zal per 1 januari 2008 afgelopen zijn.

21 Het kenniscentrum: voorlopig nog een appartementje, later misschien een heel pand / Interview met Janneke Geluk
Michael Rubinstein
Voor we naar de concrete invulling van het kenniscentrum gaan, wil ik eerst twee lijnen bespreken die je benadrukt hebt in je werk: visieontwikkeling en professionalisering.

23 Waar zouden ze het over gehad hebben?
Willemien Bekema
Toen ik in 1988 naar de pabo in Utrecht ging, was dat een welbewuste keuze omdat je daar ook de montessori-opleiding kon volgen.

24 Een montessorischool op Sint Maarten
Maartje Bakker
We maken bbqsaus in de klas. Juni 2007: nieuwsgierig rondkijkend loop ik een klaslokaal binnen. Een aantal leerlingen is geconcentreerd bezig pepers in heel kleine stukjes te snijden.

27 Langs de rekenstok: Tessa Wessels
Liesbeth Schneiders
Tessa Wessels, Zuid-Afrikaanse van geboorte, is voorzitter van de sectie Het jonge kind en onderbouwleidster aan de montessorischool in Delft. In deze MM wordt zij langs de rekenstok gelegd.

28 Het grote boek van Sinterklaas of het bekwaamheidsdossier
COLUMN
B@s

28 Colofon