Montessori Magazine — Jrg. 29 (oktober 2005) Nr. 1

Thema:
VERNIEUWING MONTESSORI BASISONDERWIJS

1 Van de redactie

3 Vernieuwing Montessori Basisonderwijs

3 Het lusmodel
THEMA
Els Westra
Het ‘lusmodel’ beschrijft een cyclische opeenvolging van leermomenten bij kinderen tijdens het werken. het model is een hulpmiddel voor de leraar (leider of leidster in het Montessori basisonderwijs) om daarbij planmatig te begeleiden.

5 Het nieuwe rekenwiskundeonderwijs in het Montessori Basisonderwijs
THEMA
Janine Dijkman
en Els Westra

7 De begeleidersgroep bij het Montessori Kindvolgsysteem
THEMA
Janneke Geluk

8 De ontwikkeling van een montessori-leerlandschap
THEMA
Hans Jansen

12 Van het NMV-bestuur
Verenigingsnieuws
– Het fusiespook duikt weer op
– Zomeroverdenkingen (van de sectie basisonderwijs)
– Het nieuwe Montessori Leren
– Algemene ledenvergadering (7 december te Utrecht)
– Naar een Nederlands Montessori Centrum
– Opening ‘Peutertuin Enkhuizen’
– Re┬čnie Montessori Lyceum Amsterdam
– Agenda

15 Achtergronden bij jongens op het MLA (Montessori Lyceum Amsterdam)
Rob Crama

16 Een Montessorischool in Boedapest
Theo Hameeteman

18 Ondernemend/-wijs
Anna Latour

19 Montessori in Peru
Ben van der Hilst

21 Management? Dat is een kwestie van gezond verstand …
Hugo Dirksmeer

21 Kwaliteitsbeleid in het Montessori Onderwijs
BOEKBESPREKING
Cees Klaassen en Bas Moll
Uitgave in de reeks ‘De pedagogische dimensie’

24 Stadia van een levensreis
Rob Bindels

25 Kiezen of je wilt of niet
Rob Crama
De moed om te kiezen (Een filosofie van de vrijheid) door Fernando Savater

28 Lada’s
COLUMN
B@s

28 Colofon