Meso Magazine — Jrg. 25 (juni 2005) Nr. 142

2 “… in dit nummer opnieuw aandacht aan doorlopende lijnen in het onderwijs.”
REDACTIONEEL

3 De bomen en het bos.
Pieter Leenheer
Een routekaart voor doorlopende lijnen en aansluiting in het onderwijs. De lijn van groep 1 in het basisonderwijs tot en met het diploma in mbo of hbo of de bul in het vwo is bijzonder lang. In mensenjaren van de deelnemers gerekend, ergens tussen de 10 en 17 jaar. Om die enorme keten organiseerbaar te houden, is ze in duizenden stukjes geknipt. Maar omdat die stukjes onderling een relatief losse relatie onderhouden, is het lastig om een soepele doorgaande lijn voor de deelnemers te cre‘ren, laat staan in stand te houden. In het eerste artikel brengt Pieter Leenheer de doorlopende lijn in kaart.

10 Het machine syndroom
Pieter Leenheer
Als leerlingenloopbanen niet naar verwachting verlopen, of als afspraken niet nagekomen worden of als projecten mislukken: waar kan hem dat dan in zitten? En minstens zo belangrijk: wie moet of kan ervoor zorgen dat problemen worden opgeruimd? Antwoorden op die vragen zijn helaas niet een-twee-die duidelijk. In dit tweede artikel beschrijft Pieter Leenheer de zwakke plekken in de keten.

21 Van kant-en-klare determinatieprocedures naar ge•ntegreerde loopbaanori‘ntatie
AndrŽ Coenders, Inge Hinloopen en Jaap Molenaar
In de afgelopen vier jaar heeft het Platform Determinatie gefungeerd als een forum waar een aantal betrokkenen van gedachten wisselde over de ontwikkelingen op het gebied van determineren in het vmbo. AndrŽ Coenders, Inge Hinloopen en Jaap Molenaar doen hiervan verslag.

26 Rompslomp
MESO Beschouwing
Anton Wesselingh
Het fenomeen bureaucratie.

RUBRIEKEN

9 Meso Personalia

18 Buitenlands nieuws
Gerrit Vrieze

20 SG De Trekvaart
CARTOON

29 Boeken
– Communities of Practice