Meso Magazine — Jrg. 23 (september 2003) Nr. 131

Coverartikel: De ontwikkeling en het gebruik van visie in de dagelijkse praktijk van schoolleiders

3 De ontwikkeling en het gebruik van visie in de dagelijkse praktijk van schoolleiders
In dit artikel onderzoeken Hartger Wassink en Peter Sleegers hoe een meer alledaagse opvatting van visie geformuleerd kan worden, om schoolleiders een handvat te beiden visie te herkennen en te gebruiken in de dagelijkse praktijk.
Hartger Wassink en Peter Sleegers

10 Verbouwen bij het CIBAP

In dit artikel beschrijven Jan Oosting en Addy de Vroomen het proces van invoering van zelfverantwoordelijke teams bij het CIBAP in Zwolle. Ze doen dit vanuit de ervaringen van de leerlingen, de docenten, de teamleiders, het management en hun eigen ervaringen als procesbegeleiders.
Jan Oosting en Addy de Vroomen

21 Oefenen met regelvrijheid: een succesvol experiment
‘Spelen met regels’ is een beleidssimulatie ontwikkeld door het Dongemond College en het IVA Tilburg. Juliette Vermaas en Lonneke Nieuwland beschrijven hoe de beleidssimulatie scholen in het voortgezet onderwijs de mogelijkheid biedt in een veilige omgeving te experimenteren met regelvrijheid en te ervaren wat autonomievergroting betekent en op welke manier bestaande relaties en werkwijzen binnen de school veranderen.
Juliette Vermaas en Lonneke Nieuwland

27 MESO Beschouwing: De harde kern van kennisgemeenschappen
In deze Meso Beschouwing zet Pieter Leenheer kanttekeningen bij een advies van de Onderwijsraad.
Pieter Leenheer

Rubrieken
2 Redactioneel
9 MESO Column
15 Buitenlands nieuws
17 MESO Personalia
18 SG De Trekvaart
19 MESO Scholing
26 De digitale leestafel
30 De Leestafel