Mensenkinderen — Jrg. 33 (december 2017) nr. 159

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Betrokken ouders
Jenaplan is een opvoedgemeenschap. De klas is een woonkamer. Niet vol met ‘leerlingen’, maar met ‘kinderen’. Ouders zijn daarbij belangrijke partners in de opvoeding. In dit nummer zetten we de betrokken ouder in het zonnetje: lees Arjen Tabaks meeslepende hulde maar eens. We onderzoeken ook hoe je ouders bindt aan je school – niet voor strategisch cupcakejes bakken of meelopen bij een uitje, maar omdat je bevlogen betrokkenheid wilt. De NJPV-conferentie komt ook ruim aan bod.

03 Voorwoord: Mensenkinderen in limbo

04 Fotoreportage: Winter in Jenaplanland
Een opening voor bij het warme haardvuur

06 Edwin Solen geeft 10 tips voor een goede kennismaking
De eerste indruk is voor ouders vaak leidend voor hun keuze voor jouw school. Soms zit er ook een afknapper in een klein hoekje.

10 Betrokken ouderschap is… een lawine van vragen
In de schaduw van een moskee staat de school van onze nieuwe columniste, Ingrit Rezelman. We volgen haar school dit jaar in de transitie naar Jenaplan.

11 Kamperen en de kunst van het opvoeden
Dun tentdoek, een gezamenlijk douchegebouw: kamperen is dé kans om de kunst van het opvoeden af te kijken, ontdekt Bas ter Avest.

14 Max van Manen: de levende essentie van het ouderschap
Balsem voor de ziel: subtieler dan de Nederlands-Canadese pedagoog Max van Manen schrijft bijna niemand over de prakkiserende bezorgdheid van ouders.

18 Boze ouders: wanneer opvoedvisies botsen
Ook een boze ouders is een betrokken ouder, stelt Steffie de Baerdemaeker. Hoe luister je naar een ouder met een andere visie, terwijl je blijft bij je waarden?

20 Schoolreportage: De Verrekijker in Den Helder
“Een moeder die achteraan op het plein staat – die wil ik erbij hebben”, zegt onderbouwjuf Trudy. Een opvoedgemeenschap met lef.

24 Catharina’s Ogenblikje: Een betrokken pa en zijn graafmachine

25 NJPV-lezing Wilma van Esch
Wilma opende de en NJPV-conferentie met een voordracht over ‘ruimte voor autonomie’. Ruimte geven aan zelfsturing betekent: obstakels niet wegruimen

30 Special: Peter Petersen-prijs
Elf pagina’s over de parels op onze Jenaplanscholen. De jury vertelt hoe ze oordelen. De winnaar brengt ons bij echte verwondering. En alle deelnemers delen hun kennis en kunde, en nodigen je uit.

41 Guido Huiges pleidooi: ‘Stamgroepleider, ik daag je uit!’
Interim schoolleider Guido Huige ziet veel teams worstelen met de vraag hoe Jenaplanschool te verenigen met de hedendaagse prestatiedruk: instructie buiten de stamgroep, dan maar? Alles opzij voor de Cito? Nee, Guido dook diep in het werk van Peter Petersen en kwam met nieuw elan boven.

46 Je-Na aan ’t hart: een nieuwe huisstijl
Jaap Meijer plaat je bij over het nieuwe logo van de NJPV: een inhoudelijk sterk Jenaplan verdient een uitstraling die past bij het ‘nu’.

48 Column Arjen Tabak: Hulde aan al die ouders