Mensenkinderen — Jrg. 32 (september 2016) nr. 153

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Diversiteit

03 Avonturen op een bonte jenaplanschool

04 Je bent zo mooi anders dan ik
Een verkenning van het thema diversiteit, op velerlei terreinen.

06 Ahmads vlucht uit Syrië, onze zoektocht in Boxmeer
“Er zal dit schooljaar een jongen uit Syrië in mijn klas starten.” Daarmee begint Kees Groos zijn verslag van een indringend jaar. “Ineens vertelt hij hoe hij zijn vriendje doodgeschoten zag worden. Hij beeldt het voor mij uit en checkt of ik het goed heb begrepen. Daarna gaat hij buiten spelen.”

10 Interview Orhan Agirdag: “Voor kinderen ís school de samenleving”
“We zijn een samenleving waar sinterklaas wel bestaat, maar onderwijsongelijkheid een fictie is”, stelt socioloog Agirdag.

16 De Geluksvogels gaan uit van verschil
In het jenaplanonderwijs is het creëren van een stamgroep waarin ieder kind er mag zijn een hoofdzaak. Hoe doe je dat? Volgens de Geluksvogels heeft de stamgroepleider de sleutel in handen.

22 Signalementen: Even snel, taal en spel

23 Gastcolumn: “Jenaplan? Ik zou het doen!”
Gastcolumnist Herman Grendelman doet op feestjes wel eens gekscherend over zijn jenaplanverleden: beetje kleien, beetje babbelen, beetje vieren. Dan wordt hij door een goede vriendin om serieus schooladvies gevraagd.

24 Bericht uit Canada: praktische tips voor een diverse klas
“Ik ontdekte dat mijn nieuwe leerlingen niet voordrongen uit onaangepastheid, maar omdat vooraan staan in de rij voor hen het verschil tussen overleven en het niet redden betekend had”, schrijft Lyle Hamm.

29 Je-Na aan ’t Hart

29 Column: Catharina Drenths ogenblikje
Catharina’s pedagogische medewerker is drie. En gecastreerd. Veel kinderen vinden bij hem precies dát antwoord dat ze nodig hadden.

30 Schoolreportage: ’t Sterrenpad viert de menselijke diversiteit
In het kleine, West-Groningse Nuis ligt een school van formaat. Een jenaplanschool met 260 kinderen. Tevens een zorginstelling voor dertig meervoudig gehandicapte kinderen. En die kinderen leven niet naast elkaar, maar mét elkaar. Hoe doen ze dat?

34 Lectoraat: In vogelvlucht door het vernieuwingsonderwijs
Een uitgebreide update door het Lectoraat Vernieuwingsonderwijs, dat inmiddels driekwart van alle Nederlandse vernieuwingsscholen bedient. Ook de NJPV heeft zich aangesloten.

40 Column: Arjen Tabak beleeft een wondermiddag
Arjen valt in in groep 3. Stoere Wesley mag iets vertellen over zijn lichtjesschoenen; bedachtzame Daan over zijn ridderboek. Twee verschillende mannetjes. Begrijpen die elkaars geestdrift?