Mensenkinderen — Jrg. 32 (november 2016) nr. 154

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: kunst en cultuur

03 Voorwoord: het herijken van het waardevolle

04 Ramsey Nasr over kunstonderwijs als vaccin
Kunst maakt ons immuun voor een al te simpele, humorloze, verstikkende Waarheid, stelt dichter/acteur Ramsey Nasr.

07 Catharina Drenths Ogenblikje: het spel rond Sint en Piet
Catharina overdenkt de verschuivende perspectieven rond Sinterklaas

10 Mijn kunstwerk 1: Larissa Rands (bijna) perfecte ijsvogel
De meest gestelde vraag over Larissa’s fotografie: hoe doet ze dat? Ze legt het uit, en ook wat het kijken door de lens te maken heeft met onderwijs.

14 Schoolreportage: cultuurprofielschool SSgN

18 Cabaretier Pieter Derks vond het podium op SSgN
“De spannendste en mooiste dingen worden geboren uit verveling, speelsheid, geklooi”, zegt Pieter Derks. “Dat stoort me het meest aan de houding ten opzichte van zowel kunst als wetenschap: de vraag wat het oplevert.”

20 Mijn kunstwerk 2: Jelle Hainje over Van Goghs jeugd
Kunstenaar én worstenmaker Jelle Hainje: “Van Goghs leven is een ‘worden wat er al in je zat’, maar dan zonder de goede handreikingen. En intussen shinet zo’n werk als De zaaier.”

23 Mijn kunstwerk 3: Anite van Oijen zag een les Jeroen Bosch
Anite liep met haar filmcamera door school, toen ze twee bovenbouwers trof die een groep kleuters een lesje Jeroen Bosch gaven.

26 ‘Aarde, de thuisplaneet’: de Roze Ratjes schrijven een elfje

30 Mijn kunstwerk 4: Remko Fijbes over ‘Het Ding’
Remko’s haat-liefdeverhouding met een plaatstalen kunstwerk op het plein.

32 Zoek de tien verschillen: een tekenles met en zonder tact
Twee keer een tekenles. Zelfde opdracht. Andere leerkracht. Andere uitkomst.

34 Mijn kunstwerk 5: Berna van der Linden over de eerste kiem
Bij een voorstelling van het Scapino Ballet ontdekte Berna voor het eerst zichzelf.

35 Signalementen: Filosofie van het kijken

36 Theater Artemis speelt op school: ga het avontuur aan!
Erica van de Kerkhof werkt op het grensvlak van kunst en onderwijs: “Het is goed voor scholen om af en toe projecten te doen waarvan je niet per se weet hoe het afloopt.”

38 Je-Na aan ’t Hart: het investeringsfonds van de NJPV

40 Arjen Tabak: “Waar wordt het originele denken geboren?”