Mensenkinderen — Jrg. 32 (mei 2017) nr. 157

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Visitatie: leren van en met elkaar
Aansluitend op de MJPS-pilot, waarbij in Noord-Nederland groepjes van drie scholen elkaar collegiaal bezoeken en beoordelen, maakten wij een slotnummer voor dit schooljaar over leren van en met elkaar. Naast een bezoek aan een van de betrokken scholen, onderzochten we andere vormen van visitatie en collegiale empowerment. Ter inspiratie dus ook artikelen over de invloedrijke Critical Friends Groups en over exnovatie: leren van wat goed gaat en nog beter kan.

03 Voorwoord: Het robotje van meester Jan

04 Drie generaties Jenaplan in gesprek
In Nunspeet kwamen Nanoek Teensma, Kees Both en Freek Velthausz bijeen voor een gesprek tussen de generaties. Over leren van wat was, zin hebben in wat komen gaat en het proberen te grijpen van ons turbulente heden.

08 Kidzreporters laten stamgroepleiders dromen
Hoe outside of the box dureven stramgroepleiders te denken, als ze gevraagd wordt naar hun droomschool of droomvak. Vijf kidzreporters tekenden het op.

11 Ogenblikje: Anders auditeren
Columniste Catharina Drenth gaat binnenkort visiteren. Dan denkt ze aan een brief die ze vorig jaar kreeg. Over auditeren met zicht op het leven zelf.

12 Interview: Gérard Zeegers was nooit nerveus voor de Inspectie
Schoolleider Gérard onderhield een ‘critical friendship‘ met zijn inspecteur. Hij schreef een boek over het veranderend toezichtkader: ”Een school die wordt uitgenodigd te laten zien waar zij goed in is, vertelt óók wat niet zo goed gaat.”

16 Schoolreportage: De Krullevaar doet mee aan de MJPS-visitatie
Bijna gaat directeur Tjeerd de With met pensioen. Maar zijn jenaplanervaring blijft hij doorgeven.

20 Kees en Anthony vielen als kind in dezelfde jenaplanketel
Als er maar koffie is, voor de Boxmeerse collega’s Kees Groos (de Canadas) en Anthony Vogels (Metameer). Ze gingen de pleinpraat voorbij en bezochten elkaars schoolpraktijk.

23 Column: Wat een verschil een complimentje kan maken

24 Critical Friends 1: methode en achtergrond
”Elke leerling – en ook elke opleider – heeft een vertrouwd persoon nodig die uitdagende vragen stelt en nuttige kritiek levert”, stellen Arthur Costa en Bena Kallick. Een introductie tot een prachtmanier van ‘leren van en met elkaar’

28 Critical Friends 2: praktijkervaringen
”Zo opbeurend. Ik wil geen bijeenkomst meer missen”, stelt een deelnemer aan een Critical Friends Group.

30 Het beste advies dat ik ooit kreeg
Redacteuren Kees Groos en Berna van der Linden delen een leerervaring.

32 Exnovatie: Vergadert u wel eens over dingen die goed gaan?
Een belangrijke vraag, zo laat onderzoeker Jessica Mesman zien. In haar manier van verbeteren leren teams van het alledaagse.

38 Je-Na aan ’t hart: helpdesk voor startende directeuren

40 Arjen Tabak: De inspecteur en de verjaardagfraude
Hoewel het schoolteam de inspecteur probeerde te paaien met taart, zag Arjen – net als leerkracht gestart – dat de inspecteur een punt had. En dan bedoelt hij niet die morsige taartpunt.