Mensenkinderen — Jrg. 31 (mei 2016) nr. 152

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Pedagogische grondhouding

03 Voorwoord: over Fakkeldragers en fonkelogen

04 Zeven vragen aan Marcel van Herpen
‘Pedagogische tact gaat over timing,’ zegt Marcel. ‘Je oefent het door elke dag – zo kort als kan en zo lang als nodig – met je kinderen te praten over wat je van elkaar verwacht.’ 

08 Kees Vreugdenhil over verwondering bij Peter Petersen Als er een kind geboren wordt, herkennen we onmiddellijk dat de wereld er weer een mens bij heeft, maar wel een uniek, nieuw mens. Kijk zo eens naar kinderen in je groep, spoort Petersen ons aan, en verwonder je de hele dag.

12 Zonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact
Coach Anne van Hees ziet hoe een kleurloze les opeens verandert in een vrolijke, betrokken boel, als de juf zichzelf durft te zijn.

15 Column: Catharina Drenth over ‘De wereld van Davy’

16 Schoolreportage: St Willibrordusschool, Oude Pekela
Op bezoek bij schoolleider en MJPS-voorman Alex Otten. Volgens hem ligt de lat nog niet hoog genoeg: ‘Het kan strakker, slimmer, sneller.’ Een gesprek over ambities. Met humor.

20 Max van Manen over de sensitiviteit van opvoeden
De Nederlands-Canadese pedagoog die ons het begrip ‘pedagogische tact’ gaf, schrijft invoelend over ‘het binnentreden van de kinderwereld, de wereld van mogelijkheden’. 

22 Het interview: OGO-leerkracht en filosoof Hester IJsseling
Tact? Je grondhouding? ‘Om het daarover te hebben, moet je uit een heel ander taalregister putten dan het gangbare economische efficiency-jargon’, zegt Hester.

27 Signalementen: De plicht om weerstand te bieden
Philippe Meirieu: hier grotendeels onbekend, in thuisland Frankrijk een invloedrijk pedagoog. Alleen daarom al is deze vertaling de moeite waard.

28 Portret van een jenaplanner: Ingrid Nagtzaam
‘Geef je kinderen de ruimte om tegen problemen aan te lopen en grijp niet meteen in. Zelfstandigheid moet je ze gaandeweg leren dragen.’

31 Je-Na aan ’t hart: Jenaplan als sterk merk
Jenaplan is een overtuigende onderwijsvisie, maar niet altijd even kernachtig over te brengen. You never get a second chance to make a first impression, meent NJPV Jong en maakt een animatiefilmpje.

32 Een tien voor rekenen, maar niks geleerd
Een ervaringsgerichte handreiking voor het monitoren van de zachte waarden.

36 Rekenen in de stamgroep
Hoe kun je in heterogene stamgroepen vormgeven aan rekenonderwijs, zonder te vervallen in jaargroepen? Belinda Terlouw vat haar rekenreeks samen.

40 Column: Mijn pedagogische tact
Arjen Tabak zegt niet veel tegen zijn zoon, maar het is precies genoeg.