Mensenkinderen — Jrg. 28 (maart 2013) Nr. 136

Deze editie is hier als PDF beschikbaar

Thema: WIE BEN IK? Een kind heeft een relatie met zichzelf.

0 Trouw aan mijzelf
EN OP DE ACHTERZIJDE
Arjen Tabak

1 Kijk eens vaker in de spiegel
VAN DE REDACTIE
Felix Meijer
Vergelijken doe je altijd met jezelf

2 Pap, mam, luisteren jullie wel naar mij?
THEMA
Marleen van der Krogt
In dit artikel vraagt de auteur zich af wat Passend Onderwijs voor haar dochter Tess is.

4 Op de Leonardoschool ben ik een gewoon kind
THEMA
Marianne Graafland, Annemiek de Vries
Jenaplanschool De Kloostertuin heeft een jenaplan- en een Leonardo-afdeling. Een tegenstelling? Wat vinden de schoolleider en een ouder van een hoogbegaafd kind ervan?

8 Uitdaging op maat / Een integrale aanpak voor begaafdheid
THEMA
Katinka van Kempen
Een artikel over de integrale aanpak voor begaafdheid op de jenaplanschool in Boxmeer: de stamgroep biedt ook aan deze kinderen mogelijkheden voor een passen onderwijsaanbod.

14 Portret van een kind
THEMA
Anite van Oijen
Een artikel over het maken van een portret voor en door een kind, waarin zijn totale ontwikkeling zichtbaar wordt.

18 Mijn zelfvertrouwen is gegroeid
THEMA / INTERVIEW
Kees Groos
Interview met Anke Leusink over haar bovenbouwverlenging.

20 Zuinig zijn op buitenbeentjes!
THEMA
Irma Mommers
Iedereen kent ze wel: de kinderen die al jong blijk geven van een heel eigen kijk op het leven.

22 Alle antwoorden zitten in je hoofd
THEMA
Charlotte Visch
Kinderen hebben alle antwoorden al in hun hoofd, maar kunnen er niet altijd bij.

25 Ik ben een meisje van twaalf
THEMA
Wie ben ik, wat kan ik.

26 Het intrapersoonlijke kind
THEMA
Marco Bastmeijer
Volgens de idee‘n van Howard Gardener over meervoudige intelligentie bekijkt zo’n kind alles vanuit zijn eigen ‘ik’. Welke onderwijsbehoeften heeft het?

28 Ik leer anders
THEMA
Agnes Oosterveen
Ongeveer 95% van de kinderen denkt in woorden, de overigen in beelden. Hoe kunnen deze denkbeelddenkers geholpen worden?

EN VERDER

32 De torteltuin en tortelshop van De Petteflet
Hanneke Venema
Een voorbeeld van levend leren op jenaplanschool De Petteflet (Groningen), waarbij kinderen de oogst uit de schooltuin verkopen in hun eigen winkel.

35 Signalementen
Felix Meijer
Een rubriek met besprekingen van interessante boeken.
– Mijn eerste tuinboek
– Mijn eerste moestuin
– Tijdreis in je eigen tuin

36 Je-na aan ’t hart
Felix Meijer
Een rubriek van en voor de lezer.

37 In een krappere jas
VAN DE REDACTIE

37 Een cadeautje
Anite van Oijen
Een meisje, dat nu in het Voortgezet onderwijs zit, bezoekt haar ‘oude’ basisschool.