Mensenkinderen — Jrg. 25 (november 2009) Nr. 2 (119)

Deze editie is als PDF beschikbaar.

Thema: TAAL
Een thematische kern over taal met een scala aan meningen, gedachten en idee‘n over effectief, inspirerend, levend, kansrijk, wereldori‘nterend en verantwoord taalonderwijs, ge•llustreerd met praktijkvoorbeelden van diverse scholen.

1 Verbinding
VAN DE REDACTIE
Felix Meijer

2 Taal daar draait het om
THEMA
Bea Pompert
Een artikel over de vormgeving van betekenisvol en effectief taalonderwijs in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

5 Wototaal
THEMA
Fenje Louwsma
In dit artikel wordt beschreven hoe jenaplanschool De Weerborg het taalonderwijs opgezet heeft door aan te sluiten bij de thema’s van wereldori‘ntatie uit ‘De Grote Reis’.

7 Kansrijke taal
THEMA
Peter Voorne
Tijdens de jenaplanconferentie ontving jenaplanschool Gorkum de Peter Petersenprijs als waardering voor het inrichten van een rijke leeromgeving, die zij volgens de uitgangspunten van Kansrijke Taal vormgeven.

9 Een schat aan ervaring
THEMA
Pieter Deters
De ervaringen van jenaplanschool De Krullevaar met Dat’s andere taal.

12 Dat’s andere taal
THEMA
Hubert Winters
Een pleidooi voor het werken met doelen aan levend taalonderwijs vanuit een rijke taalomgeving.

14 Taalvorming
THEMA
Elanor Numan
In dit praktische artikel wordt beschreven hoe kinderen in jenaplanscholen De Keerkring te Schagen vanuit hun eigen ervaringen teksten maken.

17 Meer doen met minder
THEMA
Femke Steegstra
Een artikel over het lezen van betekenisvolle en thematische teksten, waarin de vier onderdelen begrip, techniek, woordenschat en motivatie worden ge•ntegreerd.

EN VERDER

21 Geadopteerd
Aly van den Hoek
In het kader van de jenaplanopleiding een deel uit het kindlogboek van een groepsleidier.

20 Mijn kijk op
Jaap Nelissen
Kernkwaliteiten van het Jenaplan.

RUBRIEKEN

19 Signalementen

20 Je-na-aan’t-hart
Een rubriek van en voor de lezer.

25 Mensenkinderen bestaat 25 jaar

Een terug- en voorblik.

26 Wie is lange Lijs?
DE MOEDER VAN
Homoniemen

Losse bijlage
Beginnen met eigen ervaringen

DOEKATERN
Stichting Taalvorming
Een doekatern over het beginnen met schrijven van teksten door kinderen vanuit eigen ervaringen.