Mensenkinderen — Jrg. 25 (januari 2010) Nr. 3 (120)

Deze editie is als PDF beschikbaar.

Thema: ONDERZOEKEN
Een thematische kern over het belang van onderzoek in het onderwijs en het ontwikkelen van een onderzoekende houding van kinderen en groepsleiders

1 Tools voor de toekomst
VAN DE REDACTIE
Felix Meijer

2 De stamgroep als onderzoeksgemeenschap
THEMA
Kees Both
Een artikel over de voorwaarden om tot onderzoekend leren te komen.

6 Het onderzoekende kind in de basischool
THEMA
Marja van Graft
In dit artikel wordt beschreven hoe een wetenschappelijke, onderzoekende, houding bij kinderen en groepsleiders ontwikkeld kan worden.

10 Ik heb het gevoel dat je echt naar ons luistert
THEMA
Jos Vasteleijns, Quinta Kools, Bob Koster
Een manier van werken waarin groepsleiders samen met kinderen onderzoek doen om hun eigen situatie of resultaten te verbeteren, waardoor beiden zich verantwoordelijk en betrokken voelen.

13 ‘Niet doen’ betekent juist doen

THEMA
Rietje Leuvelink
Een praktijkschets, waarin taal een belangrijke rol speelt.

14 Onderzoeken en ontdekken
THEMA
Hans Jansen
Een pleidooi voor het leren werken met onderzoekskwaliteiten in de opleiding van groepsleiders en studenten.

17 Op onderzoek uit
THEMA
Janneke Hagenaar, Bea Pompert, Isabelle Vingerhoets
In dit praktische artikel wordt beschreven hoe kinderen aan de slag gaan met verschillende thema’s en zelf ervaringen opdoen.

19 Overbodig onderzoek
THEMA
Henk van der Weijden
Een column over de zin en onzin van een onderzoek.

20 Het stellen van de juiste vraag

THEMA
Wilma Ras
Een artikel over het belang van het stellen van de juiste vraag als middel om kinderen te activeren.

EN VERDER

22 Spiegeltje, spiegeltje
Felix Meijer
Een foto-impressie van de laatste jenaplanconferentie in november in Papendal.

24 Mijn kijk op
Trudy van Buuren
Over de kwaliteiten van het Jenaplan: Het mooiste dat je hier kunt worden is jezelf.

25 Toesten, toetsen en nog eens toetsen

Henk van der Weijden
Het Nederlands basisonderwijs, inclusief de jenaplanscholen, is massaal aan de toets. Gewild of ongewild is er sprake van een ware ‘hype’. In dit artikel wordt beschreven wat verplicht is en waarin een school een eigen keuze kan maken.

28 Een nieuwe penningmeester gezocht voor de NJPV

RUBRIEKEN

12 Je-na-aan’t-hart
Een rubriek van en voor de lezer.

27 Signalementen

Recensies over nieuw verschenen boeken

30 Onderzoekers in de dop
DE MOEDER VAN…
Hoezo stimuleren?

Losse bijlage
Wie kaatst kan de bal verwachten

DOEKATERN
Thijs Richter
Een doekatern over het onderzoeken van verschillende ballen.