Lezen — Jrg. 15 (maart 2020) nr. 1

Deze editie is als PDF beschikbaar

4 ‘Laten we lezen weer omarmen’
Mirjam Noorduijn
Het recente onderwijsonderzoek PISA, waaruit blijkt dat de leesvaardigheid in Nederland achteruit holt, stemt zorgelijk. Stichting Lezen-directeur Gerlien van Dalen geeft haar visie op de staat van het lezen en leesonderwijs in Nederland, en de rol van Stichting Lezen als spin in het web van de leesbevordering.

7 Leeslokker pur sang
Mirjam Noorduijn
I
n 1988, toen Stichting Lezen werd opgericht om het lezen te bevorderen, zag toevallig ook de beroemdste boekenwurm uit de kinderliteratuur het daglicht.

8 ‘Je mag kinderen nooit te laag inschatten’
Annemarie Terhell
Kim van Kooten verraste deze winter met haar tweede prenten-boek Pomtidom en de prins op het mottige paard, waarin het brutale prinsesje Pomtidom bezoek krijgt van Tobias de Blonde. Humor en soepel lopend rijm zijn haar met de paplepel ingegoten. De liefde voor het voorlezen heeft ze ook aan haar eigen kinderen door gegeven.

10 Blikveld 0–6

12 ‘De magie van voorlezen op scherm
Eva Gerrits
Op de website de voorleeshoek.nl, opgericht door Anouk Overman, zijn honderden voorleesfilmpjes te vinden, geschikt voor kinderen van nul tot tien jaar, waarin verhalende prentenboeken worden ondersteund door klassieke muziek. In samenwerking met Stichting Lezen en dr. Suzanne Mol, universitair docent Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden, is het gebruik van De Voorleeshoek wetenschappelijk onderzocht. De positieve resultaten hadden oprichter Overman ‘niet gelukkiger kunnen maken’.

14 Blikveld 6–12

16 ‘Je leert lezen door véél te lezen’
Annemarie Terhell
De Bibliotheek op school is in de afgelopen jaren fors gegroeid en doet veel goeds voor het leesonderwijs op school. Toch valt er nog een flinke kwaliteitsslag te maken – zo luidt de belangrijkste conclusie uiteen onderzoek dat Stichting Lezen heeft laten uitvoeren onder Nederlandse basisscholen.

18  Prikkels: hoe maken we van leerlingen lezers?
Eva Gerrits

20 Lees, denk en vertel
Eva Gerrits
Marco Kunst is (jeugdboeken) schrijver, filosoof en beeldend kunstenaar,en mede-organisator van de Middag van het Kinderboek. Verwondering en nieuwsgierigheid zijn zijn voornaamste drijfveren; in zijn jeugdboeken neemt hij lezers graag mee op avontuur en daagt hij hen uit tot nadenken.

22 Blikveld 12–15

24 ‘Woorden moeten precies overdragen wat ik bedoel’
Annemarie Terhell
Taal heeft een grote slagkracht, het kan uitdrukking geven aan wie je bent en wat je denkt. De 23-jarige filosofie -student Lev Avitan groeide op in een achterstandswijk in Arnhem en staat nu wekelijks als spokenword-artiest op het podium om aandacht te vragen voor maatschappelijke thema’s die hem aan het hart gaan. ‘We hebben allemaal de macht om bij te dragen aan een betere wereld’.

26 Blikveld 15–18

28 Rebel, of zendeling?
Mirjam Noorduijn
Schrijver en columnist Özcan Akyol (1984), ook wel bekend als Eus, schreef dit jaar het Boekenweekessay en vindt dat de wereld van de literatuur moet worden opgeschud: ‘Álle lezers moeten zich welkom voelen in de boekenwereld.’

30 Een romanticus als Don Quichot
Mirjam Noorduijn
Sportpresentator en journalist Tom Egbers is een verhalenzoeker en -verteller met een romantische inborst. De traan die zijn leraar Nederlands moest wegpinken toen die het liefdesverhaal ‘Saïdha en Adinda’ uit Multatuli’s Max Havelaar voorlas, deed hem inzien wat verhalen vermogen.

32 ‘Ik ben gefascineerd door vintage’
Annemarie Terhell
De ontwerpen van de Zweedse Ingela P. Arrhenius zijn razend populair bij jonge ouders. Haar boeken zijn geïllustreerd in een frisse retrostijl. ‘Ik houd van de strakke kleuren en vormen van kartonboeken.’

34 ‘Als je het samen doet, kun je veel bereiken’
Annemarie Terhell
Om kinderen nog meer te betrekken bij het doel van Kinderpostzegels bestaat sinds twee jaar het programma Lokaal Besteden. De kinderen van de Wilhelminaschool in Charlois, Rotterdam zijn trots op de boeken die ze daarmee hebben gekregen voor hun schoolbibliotheek. Kayla (11): ‘Het is leuk om kinderpostzegels te verkopen. Je zamelt geld in voor kinderen die het moeilijk hebben.’

36 Uit een schrijversleven
Gideon Samson