Leren in organisaties — Jrg. 9 (februari 2009) Nr. 1/2

Thema: DE PROFESSIONAL

3 Hollywood in bedrijf
REDACTIONEEL
Leontine Bibo


6 – 10 Nieuws & netwerk
Actualiteiten en updates

13 De professional
THEMA / PROLOOG
Hylke Oldenboom
Van competentiemanagement naar passiemanagement? Wie is leading? De klant, de organisatie, of de professional zelf?

14 Overzicht / Goed werkgeverschap voor nieuwe professionals
THEMA / DE PROFESSIONAL
Hylke Oldenboom
De nieuwe professional is een vakman, wil zich ontwikkelen, wil onafhankelijk zijn en een balans kennen tussen werk en privŽ. Welke eisen stelt dat aan werkgevers die deze mensen in huis hebben en willen houden? Een verkenning op basis van praktijkervaringen.

15 Davied van Berlo, Projectleider Ambtenaar 2.0, Ministerie van LNV
PROFESSIONALS AAN HET WOORD
Maaike Smit
Hoe denkt deze professional zelf over hoe hij/zij wil functioneren in een organisatie, en wat zijn voor hem/haar mogelijkheden om te blijven leren?

17 Wieneke Gehner, Manager Online Communicatie, Vitae
PROFESSIONALS AAN HET WOORD
Jelger Spijkerboer
Hoe denkt deze professional zelf over hoe hij/zij wil functioneren in een organisatie, en wat zijn voor hem/haar mogelijkheden om te blijven leren?

18 Kai Pattipilohy, Partner bij Diversion
PROFESSIONALS AAN HET WOORD
Jelger Spijkerboer
Hoe denkt deze professional zelf over hoe hij/zij wil functioneren in een organisatie, en wat zijn voor hem/haar mogelijkheden om te blijven leren?

19 Onderzoek / Hoe herken je de nieuwe professional?
THEMA / DE PROFESSIONAL
Lidewey van de Sluis en Rosalie Burgers
Verslag van een onderzoek naar werkwaarden. Wat blijkt: nieuwe professionals gaan voor de sociale sfeer op het werk en vinden dat beloningen er relatief het minst toe doen.

20 Tools / Hoe aantrekkelijk zijn we voor elkaar? Binden en boeien van young professionals
THEMA / DE PROFESSIONAL
Eefje Teeuwisse
Organisaties die echt aantrekkelijk willen zijn voor jonge mensen, zullen vanuit die jonge mensen moeten vertrekken bij het bepalen van hun beleid. Starten bij de vraag: ‘wat kan ik doen om aantrekkelijk voor hen te zijn?’

21 Maarten Bruns, Organisatieadviseur, GroeneAap

PROFESSIONALS AAN HET WOORD
Maaike Smit
Hoe denkt deze professional zelf over hoe hij/zij wil functioneren in een organisatie, en wat zijn voor hem/haar mogelijkheden om te blijven leren?

22 Ineke Rabbering, Initiator Spirituele Management Tafel

PROFESSIONALS AAN HET WOORD
Maaike Smit
Hoe denkt deze professional zelf over hoe hij/zij wil functioneren in een organisatie, en wat zijn voor hem/haar mogelijkheden om te blijven leren?

23 Frank Kwakman over professionele dienstverlening
THEMA DE PROFESSIONAL / INTERVIEW
Sibrenne Wagenaar en Hylke Oldenboom
Frank Kwakman, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit en zelfstandig adviseur en onderzoeker, is een ‘brand’ op het gebied van strategie, management en organisatie van professionele dienstverlening. Wat vindt hij belangrijk in de ontwikkeling van professionals?

25 Maaike Smit, Adviseur bij Kessels & Smit, The Learning Company

PROFESSIONALS AAN HET WOORD
Sibrenne Wagenaar
Hoe denkt deze professional zelf over hoe hij/zij wil functioneren in een organisatie, en wat zijn voor hem/haar mogelijkheden om te blijven leren?

26 Praktijk / Professional development, hoe moet je professionals ontwikkelen?
THEMA / DE PROFESSIONAL
Nel Hildebrand en Selma Spaas
Professionals lijken een inhaalslag te maken in hun positionering en manier van invloedsuitoefening. Daar hoort een aangepast ontwikkelingsperspectief bij. Waar onderscheidt professional development zich van management development?

27 Niet van mij, maar van wij!
Het meest opmerkelijke wat ik ooit heb geleerd
Joke Bergshoff

29 Zuipstuip
COLUMN / VROEM
Martijn Vroemen

30 THEMA / DE PROFESSIONAL / RECENSIES
Sibrenne Wagenaar
– A whole new mind
– Professionals & professionele ontwikkeling
– De acht principes van effectief ondernemerschap
– Personal Branding, voor professionals die het verschil willen maken
– Teaching smart people how to learn
– Lifehacking
– Leidinggeven aan professionals, niet doen!
– Leidinggeven tussen professionals

32 In bedrijf / Secretaresse, sleutel tot verandering
DE VRIJE RUIMTE
Jos Gabri‘ls, Annelies Leveling en Stefanie Kuiper
Wat doe je als de organisatie om je heen verandert, als bedrijfsonderdelen worden samengevoegd tot ŽŽn bedrijf? Van de secretaresse wordt verwacht dat deze zich snel aanpast aan de nieuw ontstane situatie en zorgt voor nieuwe verbindingen zodat de raderen van die nieuwe organisatie gaan draaien en het bedrijf tot bloei komt.

34 Collective leadership work and learning
DE VRIJE RUIMTE / INTERVIEW
Robert van Noort
In deze serie, waarin ik CEO’s interview over hun bijdrage aan leren, een interview met de Nicaraguaanse minister van Landbouw en Bosbouw, Ariel Bucardo Rocha. Hij spreekt over zijn leiderschap tijdens de revolutie en wat leiderschap betekent in zijn rol als minister van een ontwikkelingsland.

36 HR(D) Plein