Leren in organisaties — Jrg. 7 (maart 2007) Nr. 3

Thema: E-LEARNING
Wanneer is e-learning voor u succesvol? Welke rol krijgt e-learning in het leerrepertoire?

3 Net echt
REDACTIONEEL
Leontine Bibo


6 – 10 Nieuws & netwerk
Actualiteiten en updates

13 Toekomstperspectief: laagdrempelige technologie als breekijzer?
THEMA
Robert Dollevoet

Intro over het thema van dit nummer.

14 E-learning 2.0 / sociaal, flexibel en persoonlijk
THEMA
Wilfred Rubens
Na een periode van relatieve rust, staat het werkterrein ‘e-learning’ aan de vooravond van een nieuwe fase: e-learning 2.0. Na de hype rond het millennium, de dip als gevolg van de internet zeepbel, is het nu tijd voor eenvoudige internettechnologie waarmee je echt krachtige leeromgevingen kunt ontwikkelen. In dit artikel blikken we eerst terug op vijftien jaar e-learning. Vervolgens bespreken we een aantal factoren die leiden tot e-learning 2.0. Conclusie is dat e-learning ‘socialer’, meer flexibel en ‘persoonlijker’ wordt. Opleiders en lerenden krijgen meer zeggenschap over de vraag of en hoe zij nieuwe technologie ten behoeve van het leren willen inzetten.

20 Inkopen / warme broodjes of gebakken peren?
THEMA
Robert Dollevoet
Het e-learninglandschap is divers en verandert nog steeds. De technologische ontwikkelingen en marktontwikkelingen maken het niet eenvoudig om overzicht te houden. De technologische oplossingen zijn divers, de aanbieders zijn talrijk. Hoe kun je dan als bedrijf een
(e-)learningstrategie opzetten die past binnen je bedrijfscontext en eigen opleidingsbeleid? Hoe zorg je dat je niet op de blaren moet zitten na meestal een flinke investering?

24 Games / hoe leren en ‘fun’ kunnen samengaan
THEMA
Arja Veerman
Iedereen kent het verschijnsel. Je speelt een spel en je kunt niet meer stoppen. Of het nu een Sudoku, Flight Simulator of the World of Warcraft is. Spelletjes slokken je op, als ze goed zijn tenminste! Die motivatie en gedrevenheid zouden we in leersituaties ook graag willen zien. Maar hoe krijgen we dat voor elkaar? En wordt het leren daar dan vooral veel leuker van, of wordt er ook meer of anders door geleerd? Dat leren en ‘fun’ kunnen samengaan blijkt uit de twee cases die we in dit artikel bespreken. Verder werpen we nog een blik op de toekomst, die gisteren al is begonnen.

28 Praktijk / tien jaar e-learning bij ABN-AMRO, werden we nou echt beter van zo’n LMS?
THEMA
Erik Huisman
‘Wie had tien jaar geleden gedacht dat we module-moe zouden worden Jan?’, vraagt Ben de Vries aan zijn collega Jan Kort. Beiden Senior Specialist Learning, ‘niemand toch?’ ‘Nee, zeker niet, dat was onvoorstelbaar geweest, evenmin als de positie die we mede dankzij het Learning Management Systeem (LMS) hebben gekregen’ vult Jan Kort aan.

31 Paul Kirschner: ‘ik denk niet dat er zoiets als nieuw leren bestaat’
THEMA
Harm Weistra & Pieter de Vries
Een gesprek van Harm Weistra en Pieter de Vries met Paul Kirschner over de drang naar steeds maar weer nieuwe technologie, over het nieuwe leren, over de noodzaak van mentale modellen, over mobiele technologie en over een wiki als tool voor gedeelde onkunde.

34 Implementatie / succes of hobbels en beren? Drie perspectieven op e-learningimplementaties
THEMA
Wilfred Rubens & Robert Dollevoet
Het ontwerpen en implementeren van e-learning heeft net als andere trajecten waarmee je bedrijfsdoelstellingen wilt behalen, nogal wat voeten in de aarde. Opdrachtgever, leverancier, interne IT-organisatie, IT-platform, leidinggevenden, gebruikers en natuurlijk de inhoud zelf. Om leren succesvol te laten zijn, moet je slim en gedegen te werk gaan.

38 Recensies
THEMA
– The e-learning fieldbook. Implementatiion lessons and case studies from companies that are making e-learning work
– Beyond E-learning: approaches and technologies to enhance organizational knowledge, learning, and performance
– Informal learning: rediscovering the natural pathways that inspire innovation and performance
– E-learning – das Drehbuch: Handbuch fŸr Medienautoren und Projektleiter
– E-learning im Unternehmen: Grundlagen, Strategien, Methoden, Technologien

41 Enqute / e-learningontwikkelingen onderzocht, uitslagen van online enqute op e-learning.nl
THEMA
Wilfred Rubens
E-learningland is volop in beweging. De redactie van e-learning.nl vroeg zich af hoe haar bezoekers die verschillende bewegingen ervaren. Zij legde daarom tien stellingen voor aan haar bezoekers die een aantal nieuwe ontwikkelingen illustreren. De redactie vroeg zich af in hoeverre bezoekers van e-learning.nl heil zien in deze ontwikkelingen.

43 ‘Manage de emotie in plaats van de inhoud’

COLUMN

Emmy de Winter