Leren in organisaties — Jrg. 7 (februari 2007) Nr. 1/2

Thema: INNOVATIE
Verhogen van innovatiekracht: hype of bittere noodzaak? Welke bijdrage levert HR aan innovatie binnen organisaties?

3 Geen tijd voor winterslaap
REDACTIONEEL
Leontine Bibo


6 – 11 Nieuws & netwerk
Actualiteiten en updates

13 Innovatie begint op de werkvloer
THEMA
Eric Koenen

Intro over het thema van dit nummer.

14 Innovatie / Ongekamde gedachten vanuit de boardroom
THEMA
Eric Koenen
‘Weet je wat het probleem is met creativiteit?’ vroeg een collega me. Ik voelde me uitgedaagd om creatief te antwoorden. Ze vervolgde vrijwel direct: ‘Het lijkt nogal op de liefde, hoe harder je er naar zoekt, hoe harder het wegrent. Afdwingen laat het zich niet, wel uitnodigen. Je moet de juiste omstandigheden cre‘ren en misschien wel even niet toerekeningsvatbaar zijn…’

19 Jeff Gaspersz: ieder idee kan een gouden idee zijn
THEMA
Leontine Bibo
Het brein. Als er iemand iets te vertellen heeft over innovatie, dan is het Jeff Gaspersz. Sinds 2001 bekleedt hij de leerstoel Management van innovatie en creativiteit aan de Universiteit Nijenrode. Zijn inzichten vertrouwt hij graag aan het papier toe; jaarlijks verschijnt er een boek van zijn hand.

22 Tools / Innovation Climate Scan : innovatieklimaat kun je managen
THEMA
Radboud de Groot
Een innovatief klimaat binnen ondernemingen ontstaat zelden vanzelf; je moet het managen. Maar dan gaan paradoxen een rol spelen; bijvoorbeeld tussen ruimte voor het individu versus ondernemingsfocus; over gezamenlijke trots versus onafhankelijk denken. Hoe krijg je als manager meer grip op het innovatieklimaat?

24 ‘In tijden van krapte op de arbeidsmarkt kunnen werkgevers zich onderscheiden door hun personeel goede opleidingen te bieden.’
COLUMN / UITGESPROKEN
Rob van Baarsen

25 Creativiteit, de Doos van Pandora / Over het bevorderen van creativiteit in organisaties
THEMA
Judith de Bruijn
Creativiteit en innovatie worden vaak in ŽŽn adem genoemd. Toch zijn het twee verschillende zaken. Creativiteit gaat vooraf aan innovatie, het levert het idee dat innovatie in gang zet. Om te oogsten is implementatie nodig: processen, structuren en toegewijde teams die recht op het doel afgaan. Daarover gaat dit artikel niet. Het gaat over creativiteit. Over de noodzakelijke voorwaarde die de aanzet geeft tot het onderscheidende, prikkelende, spannende idee dat het enthousiasme ontketent, de energie mobiliseert, de kansen pakt, de toekomst goud kleurt en het innovatieproces een vliegende start geeft!

30 “Innovate or die” / Goeroe Tom Peters ŽŽn dag in Nederland
THEMA
Eric Koenen
Het brein. Een seminardag lang Tom Peters en de gelegenheid om hem persoonlijk te spreken, geweldig. Twintig jaren geleden heb ik de Ÿbergoeroe voor het eerst ontmoet en deze Vietnamveteraan van 65 is op 19 december 2006 nog steeds even sprankelend en energiek, ondanks zijn pacemaker. BusinessWeek vond hem ‘de beste vriend en ergste nachtmerrie van het bedrijfsleven’.

32 Personeel / Hoogbegaafdheid: sleutel tot innovatie
THEMA
Frans Corten, Noks Nauta, Sieuwke Ronner
Personeel. Uit honderden interviews blijkt dat hoogbegaafden ŽŽn ding het liefste willen: problemen oplossen en bijdragen aan innovatie. Veel van hun idee‘n worden al toegepast, maar desondanks worden ze voor innovatieprojecten vaak over het hoofd gezien. Zo gaat veel innovatief talent verloren. Hoe kun je deze medewerkers herkennen, hoe kun je ze aansturen en in welke omstandigheden gedijen ze?

36 Recensies / Generatie Einstein
THEMA
– Generatie Einstein, slimmer, sneller en socialer
– Anders werken, nieuwe kansen, praktische tips voor meer creativiteit, vitaliteit en productiviteit in je werk
– Concurreren met creativiteit, de kern van innovatiemanagement
– Trends, herkennen, analyseren en kapitaliseren
– Zes denkende hoofddeksels
– Denken als Leonardo da Vinci, de zeven stappen naar een dagelijkse genialiteit

38 Screenagers / Innovatie op MSN
THEMA
John GrollŽ
Screenagers. Generatie Einstein communiceert via MSN over innovatie. Een ongecensureerd verslag van een hedendaagse conversatie tussen Stampie, een bedrijfskundige Ir., Flash, een dj die wekelijks draait voor duizenden leeftijdsgenoten en Bite, het hoofd van een softwareontwerpafdeling van een groot Nederlands bureau. Opgetekend door John GrollŽ alias Stampie.

40 Opinie / Mythe van innovatie
THEMA
Leen Zevenbergen
Opinie. ‘Je wordt ermee doodgegooid, zoals dat heet. Iedereen praat overal over innovatie. Je hebt leerstoelen innovatie, je hebt boeken en handboeken innovatie, je hebt innovatiemanagers en zelfs stafmedewerkers innovatie. En toch wordt er nauwelijks ge•nnoveerd.’ Zo begint ‘De mythe van innovatie’, een van de hoofdstukken in de recent verschenen bestseller van Leen Zevenbergen: ‘En nu laat ik mijn baard staan’. Zevenbergen, ervaren ondernemer en oud-bestuurder van tal van bedrijven, trekt flink van leer. Hieronder een verkorte weergave van zijn ‘mythe’.

43 Passie als licht in de duisternis!

COLUMN

Frank van Doorn