Leren in organisaties — Jrg. 10 (februari 2010) Nr. 1/2

Thema: BREIN AAN HET WERK

3 Verbinden
REDACTIONEEL
Ria van Dinteren


6 – 10 Nieuws & netwerk
Actualiteiten en updates

11 Proloog / ‘brein aan het werk’
THEMA BREIN AAN HET WERK
Sibrenne Wagenaar
Hoe kan ik als HRD/trainer of coach breinkennis toepassen? Is breinkennis wel te combineren met andere leerstrategie‘n?

12 Overzicht / Breinleren: de werkvorm voorbij!
THEMA BREIN AAN HET WERK
Ria van Dinteren
Het brein staat volop in de belangstelling. Alles wat we doen begint en eindigt immers in ons brein. Dit artikel beschrijft een aantal thema’s met daarin breininzichten die pragmatische toepassingsmogelijkheden bieden voor opleiders en managers.

14 Jacquelien Willemse en Lianne Kaufman: ‘Trainen is als het veroveren van een haakje aan de kapstok’
BREINPRINCIPES IN DE PRAKTIJK
Sibrenne Wagenaar
Jacquelien Willemse en Lianne Kaufman kijken terug op de workshop Breinlaboratorium en de effecten die het daarna in de praktijk van KSG Berenschot heeft gehad.

16 Talia van Essen en Saskia Helfensteijn: ‘Gebruik breininzicht als perspectief om te kijken naar leren’
BREINPRINCIPES IN DE PRAKTIJK
Sibrenne Wagenaar
SITA Nederland, een afvalverwerkend bedrijf, heeft trainingsbureau Kaats! gevraagd om de opleidingsprogramma’s binnen SITA op een aantal punten te verbeteren. Een gesprek met Talia van Essen, opleidingsadviseur bij SITA Nederland en Saskia Helfensteijn, eigenaar van Kaats!.

18 Victor Lamme / De mythe van de vrije wil
HET BREIN / INTERVIEW
Ria van Dinteren
Beschikken we net als kikkers over beslismodulen in ons hoofd? Ligt er genetisch meer vast dan we denken? Hoogleraar Cognitieve Wetenschap aan de Universiteit van Amsterdam Victor Lamme houdt zich bezig met bewustzijn en de vrije wil.

20 Opinie / Breinleerprincipes en Appreciative Inquiry / Twee kennisvelden die HRD veel te bieden hebben
THEMA BREIN AAN HET WERK
Heike Aiello
Dit artikel legt de breinleerprincipes en de basisstappen van het AI-veranderproces naast elkaar. Met als doel om de lezer te inspireren de verbinding tussen deze twee kennisvelden te laten zien.

24 Praktijk / De 10 leerprincipes van Capgemini Academy
THEMA BREIN AAN HET WERK
Annerieke Bosman en Martine Peper
Hoe zorgt HRD ervoor dat cursisten de informatie die tijdens leerprocessen op hen afkomt, effectief en effici‘nt kunnen verwerken?

26 Tools / Op andere gedachten / Breingestuurd innoveren: da’s LEF
THEMA BREIN AAN HET WERK
Anne Boumans en Robert Verheule
LEF futurecenter van Rijkswaterstaat helpt groepen met het realiseren van doorbraken in vastgelopen processen. Een voorbeeld van hoe vorm en inhoud elkaar be•nvloeden.

29 De wereld is mijn werkplek / A talent’s brain
DE VRIJE RUIMTE
Martine Bron
Martine Bron woonde de afgelopen drie jaar in Boston, USA. Ze studeerde HRM, werkte als independent consultant Learning & Development, en heeft recent haar opleiding tot coach afgerond (Co-Active Coach Traning, CTI). Medio maart keert ze met haar gezin terug naar Amsterdam.

30 Praktijk / Breinprincipes bij Heineken
THEMA BREIN AAN HET WERK
Sibrenne Wagenaar
Gesprek met Bart Wijn, coach bij Heineken, over de manier waarop ze binnen het team gebruikmaken van breinleren.

32 Onderzoek / Het lerende brein / De wetenschap vertaald naar het hbo
THEMA BREIN AAN HET WERK
Han Blankert & Anita Heijltjes
Avans Hogeschool werkt aan ‘evidence based’ onderwijs, maar verbindt dat met systematische registratie van eigen ervaringen.

34 Recensies over breinleren
THEMA BREIN AAN HET WERK / RECENSIES
– Brein@work
Breinboeken:
– Mapping the mind
– Lang leven de hersenen
– Het puberende brein
– Invloed, de zes geheimen van het overtuigen
– Het spiegelende brein
– De vrije wil bestaat niet
– Je geheugen verbeteren voor dummies
– How the brain learns
– Uitblinkers
– Mindset
– Leukere lessen
– Leer als een speer
– Brain rules
Interessante websites:
hersenenenleren.nl
psychologytoday.com/blog/positivity
positscience.com/braingames

36 Werken aan perspectief voor klanten en eigen medewerkers
DE VRIJE RUIMTE / INTERVIEW
Leontine Bibo
‘We willen de beste publieke dienstverlener van Nederland worden.’ De ambitie van UWV is uitdagend. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het verhogen van de klanttevredenheid. Met resultaat. Hoe kreeg UWV dit voor elkaar? Een gesprek over het ontwikkelen van mensen met Esther Schnabel, hoofd Organisatie & Ontwikkeling en Marcel Platvoet, manager van de UWV-academie.

39 (In)formeel leren is het einde!
DE VRIJE RUIMTE
Jos Arets en Vivian Heijnen
Het belang van leren in organisaties staat bij het topmanagement behoorlijk scherp op het netvlies; zeker in kennisintensieve organisaties. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat bij iedere economische tegenwind fors in de budgetten voor opleiding en training wordt gesneden. Dat kan anders door de leerfunctie te verbreden: verantwoordelijkheid te nemen voor het formele Žn informele leren in de organisatie. Om vervolgens al dit leren consequent te verbinden met de kernactiviteiten en te brengen naar meetbare toegevoegde waarde. Zo wordt de leerfunctie strategisch van belang. Met de budgetten komt het dan ook wel goed…

43 Passion for Succession / Over dromen, drive, ruimte en resultaat
DE VRIJE RUIMTE / INTERVIEW
NVO2
Passion for Succession: The 5 key principles of Talent Development. Dat was de titel van de workshop die Evert Pruis van EMC Leren in bedrijf op 2 juni jl. gaf op de ASTD conference in Washington. Maar wat voor talent heb je nodig om zo’n workshop tot een succes te maken? Wat moet je daarvoor doen? En wat levert het je op als organisatie en individu? Een gesprek met Evert Pruis (senior leeradviseur) en Paul Aartsen (commercieel directeur) van EMC Leren in bedrijf over hun ervaringen voor, tijdens en na de ASTD.

44 Kennen van de essentie geeft ruimte!
Het meest opmerkelijke wat ik ooit heb geleerd
Joost de Jong

45 HR(D) Plein