Leren in organisaties — Jrg. 10 (april 2010) Nr. 4

Thema: CRISISLEREN

3 Nieuwe trends
REDACTIONEEL
Ria van Dinteren


6 In memoriam Joep Straathof

8 – 10 Nieuws & netwerk
Actualiteiten en updates

11 Proloog / Crisisleren
THEMA CRISISLEREN
Paul Wouters
Welke rol spelen leiders in veranderingsprocessen? Valt leiderschap wel aan te leren?

12 Overzicht / Een vrijplaats in het tumult / Het LeiderschapAtelier
THEMA CRISISLEREN
Paul Wouters
Managementvaardigheden leer je in een training; leiderschapsontwikkeling vraagt meer dan een traject. Dit artikel schetst de leiderschapsopgave en belicht over welke bekwaamheden een leider moet beschikken. Aan de hand van een voorbeeld wordt het LeiderschapAtelier beschreven als een werkplaats voor ontwikkeling: een ontwikkelconcept dat juist in tijden van crisis goede diensten kan bewijzen.

18 Leiderschap is een heel gedoe
DE VRIJE RUIMTE / COLUMN
Paul Verburgt

19 Opinie / De wasmachines van Mussolini
INTERVIEW / THEMA CRISISLEREN
Paul Wouters
Over de rol van managers in veranderingstrajecten binnen organisaties is RenŽ ten Bos, hoogleraar aan de faculteit der managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen, zeer kritisch. Ze maken er te vaak een ‘project’ van. Een interview over veranderbaarheid.

21 Opinie / Serendipisch leiderschap / Leiding geven mŽt mensen, niet ‡‡n mensen
THEMA CRISISLEREN
Teun van Aken
Een groot aantal veranderingen in arbeid en organisatie en in onze samenleving als geheel vergen ander leiderschap. We zijn allang geen industri‘le samenleving meer, gezag is niet langer vanzelfsprekend en problemen worden steeds venijniger. Dit andere leiderschap noem ik ‘serendipisch’ leiderschap.

24 Het brein houdt niet van leiderschap
DE VRIJE RUIMTE / COLUMN
Victor Lamme

25 Jaap Boonstra: ‘Spelen met stabiliteit en dynamiek’
HET BREIN / INTERVIEW
Jan Vriens
Waar raken de thema’s ‘crisis’, ‘leren’ en ‘reorganisatie’ elkaar? Wat is daarbij de rol van leiderschap? We spreken erover met Jaap Boonstra, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en bij Esade Business School in Barcelona, en rector bij Sioo.

28 Praktijk / Standvastigheid en doorzetten / Leiderschap bij KPN
THEMA CRISISLEREN
Marque Drayer
In de HR-strategie van KPN staat het cre‘ren van aandeelhouderswaarde via verhoging van klanttevredenheid centraal. Leiderschaps-, team- en medewerkersontwikkeling zijn hierbij de belangrijke focuspunten.

30 Recensies over crisisleren
THEMA CRISISLEREN / RECENSIES
Paul Wouters
– Dynamics of organizational change and learning
Klassieker:
– Leiderschap bij verandering
Aanraders:
– Aandacht: bron van verbinding; verkenningen rond rijker organiseren
– Onveranderbaarheid van organisaties
– Van unitmanagement naar multidimensionale organisaties

33 NVO2-studiedag / Ken je karakterstructuren
DE VRIJE RUIMTE
Paul Verburgt
Het klinkt niet als iets wat je wil hebben: een schizo•de karakterstructuur. En ook de naam psychopatisch roept al snel associaties op met jack Nicholson in de film One flew over the cuckoo’s nest. Dan maar liever masochistisch, rigide of oraal?

34 De Amsterdamse DWI Xperience: Het beleven van een organisatie
DE VRIJE RUIMTE
Catinka van Buschbach en Riochard Heyne
Een belevenis die nieuwe medewerkers van de organisatie laat doorleven wat het is om klant te zijn bij de Dienst Werk en Inkomen van de Gemeente Amsterdam. Dat is de DWI Xperience. Was een rondleiding over de Wallen door een soapacteur enkele jaren geleden groot nieuws, nu blijkt deze vorm van kennismaking met het straatleven bijzonder effectief als introductieprogramma.

37 Mensen: hopeloos irrationeel en aandoenlijk onpopbaar
DE VRIJE RUIMTE / COLUMN
Harold Janssen

38 HR(D) Plein