Leren in ontwikkeling — Jrg. 6 (jan./febr. 2006) Nr. 1/2

5 Even voorstellen…
REDACTIONEEL
Leontine Bibo, hoofdredacteur

8 Mentale stimulatie: ‘offline’ leren om ‘online’ effectief te zijn
Richard van der Naald en Bert Nijenhuis
Mentale stimulatie: het in gedachten scheppen van een toekomstige gebeurtenis of het herscheppen van een gebeurtenis uit het verleden om in de toekomst effectiever met deze gebeurtenis om te gaan. Waarom werkt het en hoe werkt dat?

12 Zingeving en bezieling in arbeidsorganisaties: een extra rol voor de HRD-professional
Elly Klap-van Strien
Auteur is een van de genomineerden geweest van de NVOZ HRD-scriptieonderscheiding 2005. Dit artikel bouwt voort op haar afstudeerscriptie: ‘Recente trends in opleiden en leren in arbeidsorganisaties met aandacht voor zingeving en bezieling’.

22 Kernreflectie als kompas
Marion Hoeffgen
Waar vind je passie, drijfveren en werkelijk contact in de hectiek van alle dag? Hoe kun je van betekenis zijn op een manier waar je zelf energie van krijgt? Hoe kan leren weer een levendig proces worden? Kernreflectie kan daarbij als kompas dienen.

28 De mythe van succes en geluk
Maarten van Klaveren
Het verlangen naar succes is een uitstekende manier om mensen te motiveren. Het kan mensen tot grote daden aanzetten. Maar net zoals met het geluk van de fruitautomaat zit er een keerzijde aan, die lijdt tot veel ongelukkigheid en onvrede. Auteur relativeert de ‘must’ van succes.

RUBRIEKEN

6 Piet Vroon
Helden!
Vittorio Busato

17 2006: Jaar van de inzet van vernieuwing, van de internationalisering en …
Circuit NVO2 – bestuurscolumn
Ruud van Noort

18 Het mes snijdt aan twee kanten
Circuit NVO2 –
Onderzoek Uvt

19 De opleidingsfunctionaris in 2025
Circuit NVO2 – Opleider in 2025
Merel Vollenberg

20 Ontmoet nieuwe kennis!
Circuit NVO2
Nina Aalfs en Suzanne Verdonschot

26 In plaats van praten
Recensie
Leontine Bibo

27 Is HRM eindelijk volwassen geworden?
Recensie
Kees Huijsmans

33 Speed sparren
favoriete werkvorm
Saskia Tjepkema en Ans Grotendorst

34 Hrd-wijzer