Leren in ontwikkeling — Jrg. 6 (april 2006) Nr. 4

Thema: BEDRIJFSIDENTITEIT

6 Identiteitscrisis met happy end
REDACTIONEEL
Leontine Bibo, hoofdredacteur

7 De ont-wikkeling van een thema
THEMA – PROLOOG
Koos van Unen & Ria van Dinteren

12 Tussen reputatie en cultuur: Identiteit als tool of management?
THEMA
Michiel Schoemaker
Veel organisaties proberen via sturen op het gedrag van medewerkers een bepaalde reputatie in de markt op te bouwen. Auteur beschrijft hoe HR-professionals kunnen bijdragen aan het versterken van de reputatie en de identiteit van een organisatie. Maar ook wat de haken en ogen aan zo’n insteek zijn.

16 Bedrijfsidentiteit met het oog op de toekomst
THEMA
Ria van Dinteren & Koos van Unen
Wat vinden studenten in een HBO-opleiding Personeel & Arbeid van de identiteit van het bedrijf waar ze straks het liefst zouden willen werken. Gaan ze voor het geld of voor een goede reputatie. En, kunnen ze aan de buitenkant zien hoe een organisatie van binnen functioneert?

20 Identiteitsleren in organisaties
THEMA
Jan Willem van den Boogert
Van den Boogert ziet zingeving als belangrijke drijfveer voor werkelijke ontwikkeling en verandering in organisaties. Identiteitsontwikkeling is een voorwaarde voor het ontdekken van de zin van het eigen bestaan als organisatie.

30 Identiteit: Kantoorlog!
THEMA
Ria van Dinteren & Koos van Unen
De identiteit van veel kantoren wordt bepaald door vervreemde, ongelukkige en vaak zieke medewerkers. Piet Vroemen pleit voor gezondere werkomgevingen en minder neuzen dezelfde kant op. Een interview.

34 Identiteit als succesfactor voor organisaties
THEMA
Majorie Dijkstal & Ellen Kuipers
De laatste tijd is meer nadruk komen te liggen op de identiteit van een organisatie dan op het imago. Imago kan echter niet los gezien worden van de identiteit, het unieke karakter van de organisatie. Auteurs gaan in op de innige relatie tussen deze twee.

RUBRIEKEN

8 Pieter C. van de Griend
Helden!
Niske Verweij

19 Geheimen achter het Aldi-succes
Recensie
Koos van Unen

25 Samen Werken
Circuit NVO2 – bestuurscolumn
Joep Straathof

26 ASTD, Dallas
Circuit NVO2
Over de International ASTD Conference and Exposition in Dallas (Texas, USA) van 7 t/m 10 mei 2006.

27 Engagementmarkt
Circuit NVO2
Leonie Gon¬ćalves
Wat heb jij te bieden? Maak je betrokkenheid concreet.

28 Zomaar ’n lid
Circuit NVO2
Herman de Rijk

38 Een streepje voor
BRANCHE IN ZICHT
Sjaak Adriaanse
Opleiding voor corporate identity manager bepleit.

41 Visie verbeeld
FAVORIETE WERKVORM
Jorien Sprokholt

42 Hrd-wijzer