Leren in ontwikkeling — Jrg. 3 (september 2003) Nr. 9

15 Zingeving en duurzaamheid (deel 1)
Jos van Genugten en Koos van Unen
Het afgelopen jubileumjaar 2002 van NVO2 stond in het teken van zingeving. Veel collega’s werden hierdoor bemoedigd en ge•nspireerd. Het jaar 2003 kreeg van het bestuur van NVO2 het thema ‘duurzaamheid’ mee. Beide thema’s hebben duidelijke raakvlak ken. Misschien zijn ze wel elkaars voorwaarde. Geen zingeving zonder duurzaamheid en geen duurzaamheid zonder zingeving

24 Een bijzondere ontmoeting met jezelf
Jannie Hoegen
ZKM: startpunt voor zelfsturing en zelfontplooiing. Regelmatig worden er discussies gevoerd over de mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling en leren en de effecten ervan. Mensen krijgen veel mogelijkheden aangereikt, volgen opleidingen en trainingen, worden gecoacht, maar, de negatieve teneur is vaak dat mensen toch niet verder komen. Mensen lopen vast in verwachtingen van zichzelf en van de omgeving. Hoe kun je leren jezelf te sturen?

30 De weg naar zelfstandigheid
RenŽ Eijssen
Ondernemerskwaliteiten in het opleidingsplan. Je volgt een beroepsopleiding om er in de maatschappij iets mee te doen. De een wil bij een baas gaan werken, de ander heeft de ambitie of droom om zelf een bedrijf te beginnen. Maar hoe word je ondernemer? Is het mogelijk het leerplan zodanig in te richten dat reeds tijdens de opleiding die kwaliteiten ontwikkeld worden die essentieel zijn voor ondernemen? Welke leeromgeving stimuleert deze kwaliteiten?

33 Leren over leren
Rob J.L. Visser
Opleiders zelf voor het voetlicht. Al vier jaar belicht Leren in Ontwikkeling bijna iedere aflevering het HRD-beleid in een bepaalde branche. Hoog tijd om het eens te hebben over de opleiders zelf: hoe wordt hun professionaliteit gestimuleerd en wat vinden ze daarvan?

RUBRIEKEN

5 Redactioneel
7 Terzijde
8 Helden!
13 Circuit Actueel
19 Circuit NVO2
23 Favoriete werkvorm
29 Recensie
33 Branche in zicht