Kleuteruniversiteit Magazine — Jrg. 1 (november 2021) nr. 6

Reggio Emilia : Luisteren naar de honderd talen van kinderen
Wist jij dat Reggio Emilia de naam is van het gebied waar deze onderwijsvisie zijn oorsprong vond? Eerlijk gezegd was dit nieuw voor mij. Ik dacht namelijk dat Reggio Emilia een Italiaanse man was. Verder wist ik eigenlijk niets over deze onderwijsvisie gericht op het jonge kind, dus tijd om eens op onderzoek uit te gaan. Waar staat Reggio Emilia voor?

Meer toetsen! : Een alternatief voor het volgen van de ontwikkeling van kinderen
Vanaf augustus 2022 mogen scholen voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters geen gebruik meer maken van de ‘schoolse’ LVS-toetsen met opgavenboekje, pen en papier. Scholen blijven echter wel verplicht de ontwikkeling van alle kinderen – en dus ook de kleuters – te volgen. Hoe ga je hier als school mee om? En wat betekent dit voor jouw rol als kleuterleerkracht?

Top-down onderwijs : Slimme kleuters motiveren
De meeste kinderen in je groep gaan zonder problemen aan de slag met hun opdrachten. Het kind met een ontwikkelingsvoorsprong lijkt weinig zin te hebben, doet er erg lang over of begint er zelfs niet aan. Hoe komt het dat kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong soms moeilijk te motiveren zijn? Wat is motivatie precies? En wat heeft dat te maken met top-down onderwijs?

Greenscreenbox  Maak een video met een green screen
Als je een video opneemt voor een groene achtergrond kan de computer/tablet daar een truc mee uithalen. Op de plek van het groen wordt het beeld doorzichtig. Hierdoor kun je er een andere video of foto achter plaatsen en zo lijkt het net alsof je op een hele andere plek bent dan in werkelijkheid.

Die van mij gaat sneller! : Knikkerbanen in je klas
Een knikker gaat van hoog naar laag, een knikker kan uit de bocht vliegen, een knikker kan heel snel of heel langzaam rollen. Dit vraagt er natuurlijk om uitproberen: kunnen we knikkers toch omhoog laten gaan en hoe kunnen we de bocht zo maken, dat de knikkers toch in de baan blijven en zo snel mogelijk beneden komen? Praktischer kunnen we STEAM-onderwijs niet maken.

Gluren bij de buren Zo werkt het kleuteronderwijs in België
In België doe je een speciale kleuteronderwijs-opleiding, gaan kinderen al naar school als ze 2,5 zijn en duurt een schooldag meestal tot 4 uur ‘s middags. Heel anders dan in Nederland dus. Kunnen wij iets leren van onze zuiderburen of zij misschien van ons? De Vlaamse Celine en Leen vertellen over hun ervaringen voor de kleuterklas in België én Nederland.

Kraak de code Escaperooms voor kleuters
In iedere stad is er wel een te vinden: een escaperoom. Een interactief spel op locatie waarbij een groep mensen samen binnen een thema puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekken en proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd. Deze escaperooms zijn vaak alleen geschikt voor volwassenen en niet voor (jonge) kinderen. En dat is natuurlijk jammer! Zo ontstond Kraak de code.

Pepernoten en kerstballen tellen
Muziek is een ontwikkelingsgebied op zichzelf, maar ook een mooi middel om meerdere ontwikkelingsgebieden met elkaar te combineren. In de muziekhoek vind je handige en makkelijke tips om met je klas aan muziek te werken én hoe je dit met cijfers en tellen kunt combineren.

Werk in uitvoering! De optimale bouwhoek
In de vorige jaargang van Kleuteruniversiteit magazine heb je kunnen lezen over de ontwikkeling die kinderen doormaken in hun bouwcreaties. Kinderen gaan van ‘platte’ bouwwerken steeds meer in de hoogte bouwen en complexe creaties maken. In dit artikel lees je hoe je de bouwhoek aantrekkelijk inricht voor alle kinderen, ongeacht het bouwniveau.

Stilte na de Sintstorm 10 sfeervolle activiteiten in de aanloop naar kerst
De periode voor Kerstmis is voor veel kinderen en leerkrachten een fijne tijd, zeker na alle drukte rondom sinterklaas. Even wat rustiger. Met korte dagen, donker weer, gedempte geluiden. Een tijd om letterlijk en figuurlijk naar binnen te keren. Een tijd om af te stappen en stil te staan. Juist ook in de klas.

Work it! Engels leren met coöperatieve werkvormen
Engels met kleuters is ontzettend leuk om te doen en ook nog eens heel nuttig. En het mooie is dat alles wat je in de kleuterklas doet, ook prima in het Engels kan! In dit artikel kijken we naar coöperatieve werkvormen in combinatie met Engels. Welke zijn geschikt en hoe kun je ze inzetten om de kinderen actief bezig te laten zijn met leren van een nieuwe taal?