Kleuteruniversiteit Magazine — Jrg. 1 (maart 2021) nr. 3

04 Prikbord

06 Boekenkast : Ode aan Vlaamse kinderboeken

10 Engels zonder methode
Marlijn van Kempen
Gevarieerde lessen Engels verzorgen zonder methode? Dat kan! In dit derde artikel over Engels in de onderbouw lees je hoe je materialen kunt gebruiken die gewoon in de klas te vinden zijnHet zijn praktische tips die je meteen kunt inzetten. 

B12 Boer Boris en het gebroken been
Annelieke van Meel
Juf Annelieke koos voor het Kleuteruniversiteit project Boer Boris. In dit artikel lees je hoe ze dat aangepakt heeft. Ze laat zien welke activiteiten een hit waren en welke aanpassingen ze gedaan heeft. Ook heeft ze speciaal voor ons een week lang een dagboek bijgehouden.

16 Digihoek : maak je eigen app

17 Wat de dode mol ons kan leren : Rouw bij kleuters
Kirsten Boerema en Bety Nicolai
‘Een dode mol!’ Geroep in de tuin van een kindercentrum waar ik regelmatig kom. Er ligt inderdaad een dode mol. De kinderen verzamelen zich rondom het dode dier. ‘Slaapt hij?’ ‘Was hij ziek?’ ‘Mag ik eens voelen?’ ‘We moeten hem begraven!’ ‘Oh, wat zielig!’ Allerlei vragen en opmerkingen rondom het dode dier en daarmee over de dood in algemene zin. Luisteren naar de vragen en het geven van eerlijke en realistische antwoorden dragen bij aan een ontspannen ervaring rondom de dood. Het leert kinderen op een veilig moment over sterven en doodgaan.

20 Het prentenboek is een spinnenweb : Kennis die niet verloren mag gaan – Klossers vertellen
Ooit was er een opleiding speciaal voor kleuterjuffen, de Kleuter Leidster Opleiding School (KLOS). Meester Sander gaat bij verschillende klossers op bezoek. Roelina Hania is werkzaam bij Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam. Juf Roelina vertelt welke KLOS-kennis er behouden moet worden.

23 Luister!
Jeroen Schipper
In kleutergroepen speelt muziek een grote rol. Zingen bij wisselmomenten, versjes bij een thema, etc. Muziek is een goed middel om aan meerdere ontwikkelingsgebieden in samenhang aandacht te besteden. Naast de muzikale ontwikkeling zijn dat bijvoorbeeld: motoriek, taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en creativiteit. In deze muziekhoek geef ik je daarom tips en ideeën voor meer muziek!

24 Kopieerhok: poster met spelscript

26 Boeken over rouw
Merel de Vink

28 Door de Pabo’s het bos nog zien
Anouk van der Toorn
De vooropleiding van een student hoeft niet bepalend te zijn voor zijn stageverloop, toch lijken daar soms vooroordelen aan te kleven: iemand die een langere weg heeft genomen is misschien niet ‘slim’ genoeg, iemand met VWO is misschien wel een betweter. Maar studenten en mentoren kunnen veel van elkaar leren, ongeacht leeftijd, opleiding of ervaring. In dit artikel vertel ik over de verschillen tussen de opleidingen en over mijn eigen vooropleiding. Daarnaast laat ik twee andere Nederlandse studenten aan het woord, die ieder een ander traject volgen om basisschooldocent te worden. Ze vertellen over hun ervaringen en leggen uit wat hun opleiding inhoudt.

32 Alle ballen verzamelen!
Judith Kuipers, Joyce van der Hoorn en Maaike van Goozen
Wil je meer doen met bewegend leren in de klas? Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? In dit artikel delen we negen lesideeën met ballen

34 Tips voor thuis letters schrijven

35 Spelletjeskast: de nieuwste materialen voor je groep

36 Pas op, hier wordt gebouwd!
Monique van Essen

42 Stress bij kleuters
Jan van der Zwan

 44 Voorleesverhaal : een verhaal over de lente

48 Fotostrip : zelf stoepkrijt maken