Kleuters en ik — Jrg. 28 (sept./okt./nov. 2011) Nr. 1

MINIDOSSIER TECHNIEK

1 Gekiekt
!
Redactioneel
Bart Declerq

2 Veel toeters en bellen!? / Schoolrijpheid en de ontwikkeling van een kleuter

PREVENTIE
Sofie Lietaert
Op basis waarvan beslissen we wie naar het eerste leerjaar mag? In het repertoire van testen, observaties en gesprekken om de ontwikkeling van een kleuter in kaart te brengen, is de ‘Toeters test’ een frequent gebruikte schoolrijpheidstest. De discussie over het nut van de Toeters werd in februari 2011 grondig gevoerd in de media. Hier willen we graag de test en dat debat bekijken met een ervaringsgerichte talentenbril die een kritische blik werpt op zorg en remedi‘ren.

6 Opgepast, dino’s op … doortocht!
PRAKTIJKVERHAAL
Ingrid Brock
Juf Ingrid vindt het leuk als haar kleuters van de derde kleuterklas iets meebrengen van thuis. Tijdens de praatronde maakt ze dan ook tijd om de kinderen iets over hun voorwerp te laten vertellen. Voor de kinderen betekent het een stukje veiligheid van thuis in de klas, en het geeft hen de kans om zichzelf te tonen. En wat een kind zoal meebrengt, vertelt veel over het kind zelf. Bovendien kan het soms een aanleiding zijn voor een heel nieuw project…

9 Techniek en talent / Dorp Op School
TECHNIEK: PROJECT
Dorp Op School is een project van CEGO en RVO-society waarin kinderen uitgedaagd worden om een dorp in miniatuur te bouwen. Kijk voor meer informatie op www.dorpopschool.be

10 Jij verdient een medaille!
TALENTEN
An Jacobs
De kleuters zitten in de kring. “Wat kun jij z— goed dat je er een medaille voor verdient?”, vraagt de juf. De kleuters denken heel diep na. Ze mogen aan elkaar hulp vragen. Hier en daar zie je kleuters de koppen bij elkaar steken. Sofie hoeft aan niemand iets te vragen, zij weet het al: “Ik kan heel goed zwemmen!”, zegt ze fier. “Ja, en ik kan het al zonder bandjes!”, benadrukt Sofie. Ze begint ronduit te vertellen. Ze gaat heel vaak zwemmen, want water vindt ze leuk. Daar word je helemaal nat van en dan kun je zo met je hoofd onder water kijken.

13 Appelsap tellen
PEUTERPAGINA
An Van Meerbeek
Het is half elf. Tijd voor een hapje en een sapje. Ella en haar peutervriendjes schuiven gezellig aan de lange tafel aan. Een leuke peutertafel met een bolletjestafelkleed. Ella telt de bolletjes met haar kleine wijsvinger: “EŽn, twee, drie, vijf, zeven, …” Het tellen gaat nog niet zoals het hoort, maar Ella oefent volop! Ze is erg trots.

14 Een experimenteerbak bij de peuters
TECHNIEK BIJ PEUTERS
Patricia Goorts
Techniek bij de jongste kleuters… Oei, hoe moet ik dat aanpakken? Ik kan het niet altijd over lampjes en batterijen hebben en dat hoeft ook niet, maar wat kan ik dan wel doen? Ik pak ’techniek bij peuters’ op een explorerende manier aan, met weinig sturing. De peuters moeten veel kansen krijgen om de dingen zelf te ontdekken.

15 Spitter, spetter, spat… alles nat
DOEKATERN
Sarah Coorevits, Kirsten Marit en Els Teunissen
– Experimenteren: drie proefjes
– Bootjes maken
– Regen maken
– El Pistolero
– Is het genoteerd?
– Bruin de beer
– Alle eendjes…
– Kop of munt?

19 Het ‘oog’ / De kerncompetentie voor wetenschap en techniek

TECHNIEK EN WETENSCHAP
Ferre Laevers
Wie ’technologie’ zegt, denkt waarschijnlijk meteen aan ICT, de informatie- en communicatietechnologie die als een reusachtige golf over de wereld heen spoelt en waar geen ontkomen aan is.

24 Zoutleeuw zoals in mijn dromen
TECHNIEK: PRAKTIJKVERHAAL
Personeel en kleuters van kleuterschool De kleine Picasso in Zoutleeuw
Wanneer burgemeester Ceyssens eind oktober kleuterschool Picasso in Zoutleeuw binnenstapt met een opdracht van de koning, zijn de kleuters meer dan onder de indruk. De koning wil graag een maquette van Zoutleeuw, gebouwd naar de wensen van de kinderen. Wie anders dan de kleuters zelf kunnen daar het best bij helpen? Bijna honderd kleuters uit ons landelijk gelegen schooltje zijn meteen laaiend enthousiast. Dat de eigenlijke aanleiding van het bezoek van de burgemeester de startvergadering van DOS is hoeven de kleuters natuurlijk niet te weten.

28 Techniek in de kleuterklas… Handen uit de mouwen!
TECHNIEK: AANLEIDINGEN
Koen Pierlet
Techniek op school staat in de kijker, dat staat vast. Ook met kleuters kun je zonder al te veel moeite rond techniek aan de slag. Maar hoe? Hoe maak je een technodoos voor kleuters? Hoe maak je voor driejarigen een stappenplan? Of moeten we het zo ver niet gaan zoeken? Moeten we hen gewoon een rijk aanbod aan materialen bieden en voldoende kansen om ervaringen op te doen en te ontdekken? In veel klassen zijn al experimenteerkoffers aanwezig: met magneten, sloten en sleutels, knopen en sluitingen, timmermateriaal, potten en deksels, wielen, los versus vast, papier om te vouwen, stokjes om mee te bouwen, spatels, enz. Kijk voor meer informatie op www.technotheek.be.