Kleuters en ik — Jrg. 28 (dec. 2011 / jan. / febr. 2012) Nr. 2

1 Doorgeklikt!
Redactioneel
Bart Declerq

2 Zo mooi kan afscheid zijn

‘EEN DOOSJE VOL TROOST’
Lien Van De Kelder
Soms loopt kanker niŽt goed af. Maar hoe betrek je kinderen bij het proces van afscheid nemen? ‘Een doosje vol troost’ kan helpen. Meter Lien Van De Kelder beschrijft zelf waarom ze het project steunt.

6 Fotograaf voor een dag
PRAKTIJKVERHAAL: FOTOGRAFIE
Ingrid Coenen
Het bezoek van de schoolfotograaf wekt bij mijn peuters en kleuters van 2,5 en 3 jaar duidelijk heel wat enthousiasme op. De prent op de daglijn (een foto van een meisje dat poseert voor een fotograaf) lokt een stroom van reacties uit over foto’s maken. En wanneer ik er verder over nadenk, begint het me te dagen dat mijn kleuters over het algemeen wel interesse hebben in alles wat met foto’s te maken heeft…

9 Welbevinden en betrokkenheid in woon- en zorgcentra
OUDERENZORG
Charlotte van Cleynenbreugel
Aandacht voor kwaliteitszorg in voorzieningen voor ouderen, het is niets nieuws. De focus ligt vaak op de kwaliteit van de medische en lichamelijke verzorging. Het belang daarvan mag uiteraard niet onderschat worden, maar CEGO wil nog een accent toevoegen: de beleving van de bewoners. Hoe is het voor hen om in een woon- en zorgcentrum te wonen en te leven?

10 Aargh, daar is het klikmonster!
MULTIMEDIA
Greet Decin, Chris Mazarese & Nele Vanuytven
Kleuters gaan zelf aan de slag met audiovisuele materialen. De dominantie van de literaire geletterdheid in de wereld en in de school is stilaan aan het verdwijnen. De wereld wordt hoe langer hoe meer multimediarijk. De school staat voor de uitdaging om daarop in te spelen. Voor leerkrachten in het kleuteronderwijs betekent dat in de eerste plaats samen met de kinderen gericht leren luisteren en kijken (al dan niet ondersteund door audiovisuele materialen) en samen kritisch reflecteren over de gemaakte beelden en geluiden.

15 Juuuuuf, ik kan dat zelf!
DOEKATERN
Inne Jackers
– Kopi‘ren (schilderen)
– Verfpot vullen
– Behangerslijm maken
– Toveren
– Geheime boodschap opslaan
– Speeldeeg maken

19 Junes, wat wil je later worden?

TALENTEN
An Jacobs
Wat wil je later worden? Een moeilijke vraag. De juf besluit de kleuters een beetje te helpen. En de timing zit goed. In de huishoek observeert ze vaak kleuters die dokter, brandweerman, verpleegster, schooljuf, bakker of kapper spelen. Hoog tijd dus voor een beroepenproject! Hieronder krijg je een impressie van de beroepen die de kleuters wekenlang in de ban gehouden hebben.

22 Ik moet… en moet… en moet… Of toch niet?
OMGAAN MET STRESS
Lene Van der Looy
Als je het gevoel hebt dat je enkel aan het overleven bent en niet meer kunt genieten van de dingen die er om je heen gebeuren, komt dat door een gevoel van spanning. Als die spanning te lang aanhoudt, krijg je stress, zegt Campernolle in ‘Stress, vriend en vijand’. Spanning is dus de oorzaak van het gevoel van overleven in plaats van leven. .

26 Computeren in de peuterklas

PRAKTIJKVERHAAL: MULTIMEDIA
Ingrid Coenen

In het praktijkverhaal van juf Ingrid lees je hoe zij haar computerhoek introduceert in de klas. Het is een proces van vallen en opstaan, bijleren, ontdekken, soms mislukken en dan weer herbeginnen. Het is boeiend om te volgen hoe het begint te stromen en te groeien en hoe kleuters en peuters zelf aan de slag gaan.

30 Muziek spelend beleven en ervaren
MUZIEK
Mieke Bombeke
Sinterklaas Kapoentje
– Instrumenten schikken
– Bouwen met instrumenten
– Het oerwoud, mineur en majeur
– Muziek voor peuters en kleuters

32 De schaar en de pleister
PEUTERPAGINA
An Van Meerbeek
“Wat gaat juf dan knippen?”