Kleuters en ik — Jrg. 27 (sept. / okt. / nov. 2010) Nr. 1

1 Een spetterende start
REDACTIONEEL
Bart Declerq

2 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet… maar samen zien we meer!
INTUITIE
Juf Els
Hoe komt het dat de ene juf wel doordringt tot een kind, terwijl dat bij een ander niet lukt? Waarom voelt de ene leerkracht dingen aan over een kind, terwijl de ander ze niet ziet? Volgens juf Els hebben we, door ons verleden en door wie we zijn, elk onze eigen gevoeligheden en daardoor ook onze eigen ’talenten’ om met bepaalde kinderen een band op te bouwen, of om bepaald probleemgedrag te herkennen. We bekijken het leven, en dus ook de kinderen in onze klas, allemaal door een andere bril.

5 Kunstenaars in wording
TALENTEN
An Jacobs
Het is lawaaierig in de derde kleuterklas van gemeentelijke basisschool Heieinde in Vosselaar. Er heerst een drukte, er staat iets te gebeuren. De juf heeft een grote tas bij zich, gevuld met heel veel boeken en leuke spullen. Alle kinderen worden kunstenaars!

8 Het buikgevoel of ‘intu•tie’
INTUITIE
Ludo Heylen
Heb jij dat ook, dat buikgevoel? Voel je aan wanneer er iets niet klopt in het gedrag van een kleuter, ook al kun je het niet duiden? Voel je aan wat je moet doen bij moeilijk bereikbare ouders zonder er echt over na te denken? En klopt jouw gedrag dan? Vinden anderen dat ook? Als je dit soort intu•tief gedrag betrouwbaar kunt inzetten, dan kun je veel alerter reageren en word je een betere professional. Intu•tie hebben kun je leren. Maar wat zijn de voor- en nadelen van intu•tief gedrag?

12 Van bakker tot bankier
PRAKTIJKVERHAAL
Astrid Neuckermans
“Kunnen we eens geen project doen over taarten?”, vroeg Anne. “Jaaaa! Dan kunnen we elke dag taarten en koekjes eten!” Een project over alleen maar taarten leek mij op het eerste zicht een beetje beperkt. Ik besloot het project wat ruimer te maken. “Is het ook goed als het een project wordt over de bakker?” “Ja, want mijn mama heeft zo’n machine en ze kan in de klas zeker wel een brood komen bakken.” De meerderheid van de klas kon zich daar wel in vinden, dus het bakkersproject was gestart!

15 Bij-de-handjes
DOEKATERN
– Buiten met water
– Marmeren
– Spiegelende oppervlakken
– Zand, takken en stenen
– Zeepsop

19 Een beeld van een kind / Anders kijken naar kinderen met ‘Ziko-Vo’ en ‘MijnPortret’
VOLGSYSTEEM: PEUTERS
Ferre Laevers, Mieke Daems, Griet De Bruyckere, Bart Declercq, Kristien Silkens, Gerlinde Snoeck
Hoe kun je een kind goed opvolgen en je aanpak afstemmen op zijn ontwikkeling? Het kindvolgsysteem Ziko-Vo geeft een antwoord op die vraag. Het is een systeem voor de allerkleinsten van 0 tot 3 jaar en het werd in 2008 door Ecego ontwikkeld in opdracht van Kind en Gezin. Door het grote succes en de uitdrukkelijke vraag vanuit de kleuterschool werd er in 2010 een variant ontwikkeld voor 3 tot 6 jaar: ‘MijnPortret’.

24 Dis altyd ’n plesier om in die kleuterskool te wees!
EGO IN DE WERELD
Bart Declercq
Sinds 2004 is CEGO actief in Zuid-Afrika. Met Bloemfontein als uitvalsbasis werken we er samen met het Departement of Education of the Free State en de University of the Free State aan een project om de kwaliteit van het onderwijs aan kinderen tussen nul en vijf jaar te versterken in de Vrijstaat, ŽŽn van de negen Zuid-Afrikaanse provincies. Het hele project wordt gefinancierd door het Vlaamse Departement van Onderwijs. Welbevinden en betrokkenheid worden ook hier voluit ingezet!

28 Helemaal hetzelfde, en een beetje anders / ‘Voorbij de kleuren. Verbondenheid en solidariteit leren in de basisschool’
MONDIALE VORMING
Bob De Pooter en Sofie Maurissen

Een doorsnee klas – waar dan ook – is steeds een boeiende waaier van diversiteit. Er zijn jongens en meisjes, kinderen van hooggeschoolde ouders en kinderen uit sociaaleconomisch kwetsbare gezinnen, kinderen die opgroeien in een gezin met broers, zussen, enige kinderen, en ga zo maar door.

32 Boos of verdrietig?
PEUTERPAGINA
An Van Meerbeek
In een treintje. Fietsen, Ella doet niets liever dan fietsen.