Kleuters en ik — Jrg. 27 (maart / april / mei 2011) Nr. 3

Thema: BEGELEIDINGSSTIJL

1 Een kleuterleid(st)er is
goud waard!
Redactioneel
Bart Declerq
Het tijdschrift ‘Klasse’ van november 2010 kopte ‘Een goede kleuterjuf is 230.000 euro waard’, waarbij verwezen werd naar de resultaten van een grootschalig Amerikaans onderzoek waarbij 12.000 kinderen van in de kleuterklas tot hun dertigste werden gevolgd. De conclusie van de onderzoekers: “Kinderen met sterke kleuteronderwijzers hebben veel meer kans om later naar de universiteit te gaan, te kunnen sparen voor hun pensioen en meer te verdienen. Bovendien lopen ze minder risico om alleenstaande ouder te worden”.

2 Met stijl omgaan: de motor van echte communicatie

ERVAINGSGERICHTE BEGELEIDINGSSTIJL
Ferre Laevers
Al erg vroeg in het ontstaan van het E.G.O. in 1976 was het een pijler: de ‘ervaringsgerichte dialoog’. Die gaf aan dat goed onderwijs ondenkbaar is zonder een empathische houding en de daarbij horende omgangswijze. Carl Rogers was daarbij onze gids. In een eerste beweging ging veel aandacht naar de ontwikkeling van een schaal om na te gaan hoe ‘empathisch’ een tussenkomst is. Later werd het kader verfijnd door tussenkomsten die men in drie rubrieken kan onderbrengen: stimuleren, gevoelens ondersteunen en autonomie versterken.

7 Hoe ben jij knap? Kinderen uitdagen door op zoek te gaan naar hun talenten
MEERVOUDIGE INTELLIGENTIE
An Jacobs
Ik wandel door de kleutergang van de gemeentelijke basisschool Heieinde in Vosselaar. De klas van juf Hilde (derde kleuterklas) is in vorm. Ik hoor de kinderen al van ver lachen. Wat zijn de aan het doen?

10 Groot onderzoeksboek door kleine onderzoekers
PRAKTIJKVERHAAL
Astrid Neuckermans & Trien Bogaerts
Ontwikkelingsdoelen bereiken met je kleuters doe je niet enkel met voorbereide en geplande activiteiten. Ook door in de klaspraktijk onmiddellijk in te spelen op de inbreng en interesses van de kinderen raak je al een heel eind op weg. Het niet aflatende enthousiasme van mijn peuters om hun omgeving te ontdekken bracht me op het idee om samen met hen een ‘onderzoeksboek’ samen te stellen: een ‘Groot onderzoeksboek door Kleine onderzoekers’.

12 De kleuterjuf in het spel
ONTWIKKELINGSGERICHT ONDERWIJS
Frea Janssen-Vos
Dit artikel is een praktijkverhaal van hoe ontwikkelingsgericht werken vorm krijgt in de kleuterklas. Het roept de vraag op hoeveel je jezelf als leerkracht laat zien in het spel van kinderen. Het artikel illustreert hoe de juf een gezamenlijke interesse bij zichzelf en de kleuters oppikt (namelijk fotografie) en hoe ze die met allerlei activiteiten en impulsen weet te verbreden en te verdiepen. Op die manier worden kinderen aangezet tot actie, communicatie en denken, en dat zijn ideale condities om tot hoge betrokkenheid te komen. Het artikel inspireert om een rijke leeromgeving omtrent een thema op te zetten en illustreert goed de dimensie ‘stimulerend tussenkomen’ binnen een ervaringsgerichte leerkrachtstijl.

15 Wie het schoentje past
DOEKATERN
Inne Jackers & An van Emelen
-Stappen met schoenen
-Memoryspel met schoenen en dozen
-Blote voeten-pad
-Twister
-Schoenen vergelijken
-Afdrukken van zolen
– Schoenzolen tekenen

19 Kinderen ontwikkelen door interactie

MEDIATIE: MISC
Albert Janssens
Ontwikkelen is groeien naar zelfstandigheid in de wereld waarin je leeft. Dat soort van ontwikkeling krijgen kinderen niet alleen voor elkaar. Dat doen ze in interactie met hun omgeving, vooral met mensen binnen die omgeving. Precies daarom is het zo belangrijk om zowel de invloed van interactie te kennen, als om te weten wat de kenmerken zijn van kwaliteitsvolle interactie. Professor Pnima S. Klein onderzocht de voorbije decennia beide aspecten. In dit artikel vind je haar visie over de kenmerken van kwaliteitsvolle interactie, die ze uitwerkte in het MISC-concept (MISC: Mediational Intervention fot Sensitizing Caregivers).

24 Zeg mij wat er echt in je omgaat en je zult je beter voelen
ERVARINGSGERICHTE DIALOOG
Jaklin Laporte
Kleuterjuf Jaklin beschrijft in dit artikel de ervaringsgericht dialoog in de praktijk. Met veel respect voor de beleving van kleuters illustreert ze wat het betekent om zich erkend te voelen in wat ze ten diepste beleven..

28 Sensitiviteit en empathie: Hefboom voor handelingsgericht werken in de klas – de gehechtheidsbenadering als uitgangspunt

HANDELINGSGERICHT WERKEN
Dr. Evelien Buyse

Dit artikel onderlijnt de impact van de ervaringsgericht begeleidingsstijl. Leerkrachten kunnen door hun sensitiviteit het verschil maken voor de verdere ontwikkeling van kleuters. Inzetten op een emphatische grondhouding verhoogt de kans op het installeren van een preventieve basiszorg en heeft een positief effect op ‘risicokleuters’.

32 Handjes in de verf
PEUTERPAGINA
An Van Meerbeek
Mooi weer. De zon schijnt al een paar dagen. “Ik heb mooie tenen, die komen uit mijn schoenen piepen.” Robbe toont trots zijn zomerse sandaaltjes. We hebben buiten speelhoekjes gemaakt. De waterbak is het lievelingsplekje van Robbe geworden.