Kleuters en ik — Jrg. 26 (maart / april / mei 2010) Nr. 3

Thema: TERUGBLIKKEN

1 Talenten!
Redactioneel
Bart Declerq

2 Ik kijk graag, veel en goed in de spiegel! En jij?
REFLECTIE BIJ LEERKRACHTEN
Hilde Loenders
Iedereen heeft er de mond vol van. Overal worden boeken aangeprezen die je ertoe aanzetten om te reflecteren. Klinkende titels zoals ‘De kunst van reflectie’, ‘Wegwijzers voor reflectie’ en het aanbod van cursussen liegen er niet om. Reflecteren is ‘in’. Maar wat is reflecteren eigenlijk?

6 Juuuf… Hoe maak ik moddersoep? / Evolutie van zich herinneren naar terugblikken
TERUGBLIKKEN
Bart Declercq
Terugblikken, we doen het dagelijks in gesprekken, wanneer we een brief schrijven, tijdens verloren momenten op de trein of tijdens een wandeling. Terugblikken helpt ons om bijsturingen te doen, maar ook om alles nog eens opnieuw te beleven, ervaringen intenser en meer doorleefd te maken.

11 Het recept voor ondernemingszin
PRAKTIJKVERHAAL: ONDERNEMINGSZIN
Ine Schuurmans
In het kader van mijn bachelor diploma heb ik de kans gekregen om een actieonderzoek uit te werken. Dat houdt in dat je een probleem uit je klaspraktijk volledig gaat uitdiepen. Hieruit is het thema ‘kiezen’ ontstaan.

15 IK ken mezelf / Terugblikken met kleuters
DOEKATERN
Inne Jackers, An van Emelen
Doekatern met opdrachten m.b.t. terugblikken met kleuters.

19 Stilstaan bij je eigen interactiestijl via videofeedback
REFLECTEREN BIJ LEERKRACHTEN
Mie Cocquyt, Nele Azou
Ayala Manolson (haar meisjesnaam is Hanen) is de oprichtster en voormalige directeur van het hanen Centrum in Toronto. Vanaf de jaren 70 werden er principes uitgewerkt om kinderen via opvoeders te helpen in hun communicatieve ontwikkeling. Dat komt de hele ontwikkeling ten goede. Het eerste Hanenprogramma ‘It takes two to talk’ was een ouderprogramma en kwam in 1985 tot stand door een vraag naar ondersteuning van gezinnen met risicokinderen.

23 Duncan heeft een nieuwe bril!
TECHNOLOGIE: BRILLEN
An Jacobs
Fier toont Duncan zijn nieuwe bril. Het is een mooie rode bril die perfect op zijn neus past. Hij toont hem aan de andere kinderen. Wat zit er allemaal aan een bril? Jill weet dat er twee glaasjes in zitten. “Die dienen om door te kijken”, voegt ze daaraan toe. En Siene merkt de twee vleugeltjes op die volgens haar je neus beschermen. Alle onderdelen van de bril worden zorgvuldig bekeken en besproken. De kinderen weten er veel van, maar weten ze ook waarvoor een bril dient? “Tuurlijk, om d——r te kijken!”, roept Dorien. “En kunnen we door alle brillen hetzelfde zien?”, vraagt juf Marleen. Ja, daar zijn de kinderen van overtuigd!

26 Waarom kleuterjuf?
REFLECTIE BIJ LEERKRACHTEN
Waarom koos je als jongvolwassene voor de studies van kleuterjuf? Waarom ga je er als kleuterjuf telkens weer tegenaan? Waarom is de school voor jou de gedroomde werkplek? Wat maakt die kleuters toch zo speciaal? We vroegen enkele kleuterjuffen een antwoord te geven op deze vraag: “Waarom is werken met kleuters een droomjob?”

28 Terugblikken ondersteunen
REFLECTIE BIJ LEERKRACHTEN
Bart Declercq

Waarom wil je terugblikken met je kleuters? Een antwoord op deze vraag is zinvol, omdat het je eigen visie op terugblikken weergeeft. Evalueren is een mooie manier om meer over je kleuters te weten te komen en hun ervaringen te verdiepen en te verankeren. Enkele tips.

32 De kikkertas van Robbe
PEUTERPAGINA
An Van Meerbeek
Het heen-en-weerschriftje. Een stralende maandagochtend. De klas loopt weer vol met actieve peuters. Robbe komt vrolijk aangerend. “Ik heb Kikker terug meegebracht, hij is heel flink geweest.”